Търговията в старо Търново

В Пътеводителя на Търново от 1907 г. пише, че произведените стоки се консумират, освен в града и окръга, и в много oт градовете на турската империя, за гдето се изпращаха с конски товари или с коли. "Търговия се въртеше, освен с произведените от еснафите стоки, още със стоки колониялни и манифактурни. Търново беше стоварище на тези стоки отсам Балкана, и от тука тях ги разпращаха в близките и в по-далечни градове. Търновски търговски къщи се сношаваха с подобни къщи в Цариград, Виена, Лондон, Липиска и др., гдето някои имаха и свои клонове. Търговци от други градове се срещаха във всяко време. Те се спираха в ханищата, които носеха и типични имена: габровски хан, дряновски хан, чахутски хан (гдето слизаха евреите—търговци), арнаутски хан (гдето слизаха търговци албанци, анадодци— лазовете, и изобщо мюсюлмани), и др. За селените от близките паланки и села за пазарни дни през седмицата бяха наредени петък и събота."През втората четвърт на XIX век част от българските градове се издигнали като забележителни търговски центрове. Такъв център за Северна България бил град Търново. „Търново с маазите си — пише М. Москов — бил като склад за една голяма част в България. Същите сведения дава и Ф. Каниц. Един от първите търговци в града през 30-те години на XIX в. бил Велчо Атанасов—Джамджията, който доставял стъкла за прозорците и разни други стоки, които изпълвали собствения му обширен дюкян на Баждарлъка, зимника над него и две мази в уличката, водеща към Самоводския пазар. Крупен абаджия-търговец в Търново бил и старият Кисимов, чието състояние по време на Кримската война достигнало 1 000 000 гроша. Той имал работилница и дюкян, в които продавал готовата стока. В съдружие с фирма от Ески-Джумая търгувал с кожухарска стока. През 1861г. фирмата на Г. Кисимов изпратила кожи във Виена и Лайпциг на обща сума няколкостотин хиляди гроша. Занаятчия-кожухар и търговец бил х. Славчо х. Паскалев, поддържащ кантора в почти всички големи градове на страната и във Виена. Само от своята работилница на Узунджовския панаир продавал по 130—150 коли кожухарска стока. Оживена търговия с фирми, с отделни търговци или по прочутите панаири в европейската и малоазиатската част на империята водели още х. Димитър, х. Ничов (х. Мишон), Тодор Чаоолу, братя Рашеви, братя Пъчеви, братя х. Димови, х. Михалаки, Атанас х. Николаевич и съдружие, Ст. Михайлов и съдружие, Тодор Масалев и съдружие, братя Паница, братя Киселови, братя Камбурови, братя Лефтерови. Голяма кантора за търговия с бакър имал Иван х. Димитров, член на революционния комитет в Търново, а през 1875г. негов председател. Едни от най-крупните представители на търговския капитал през първата половина на XIX в. били джелепите и бегликчиите. Първите били търговци на добитък за клане. Купували цели стада дребен и едър добитък, угоявали го по суватите и през есента го продавали на касапите. Някои от тези търговци имали собствени кланици (салхани), където приготвяли пастърма суджук, червиш, лой и ги продавали на други търговци или направо на пазара. Такъв виден търговец от Търново бил хаджи Минчо, който притежавал голям соват край Свищов. Бегликчиите откупували от турската власт правото да събират данъка върху животните. Те изплащали на хазната от своя капитал начисления данък върху глава добитък на определен район, след което събирали сумите, въз основа на нарочно издаден документ. Това им давало възможност за много кратко време да се обогатяват, което пораждало и съперничество помежду им. Жертва на тази алчност за бързо и леко забогатяване става споменатият търновски търговец и бегликчия х. Минчо х. Цачев, отказал да раздели събирането на беглика с влиятелния и богат турчин Мехмед ага Караманлията, поради което на 22 май 1855г. бил убит от наемни убийци. Макар злосторниците да били наказани, това събитие дълго време вълнувало потресения народ. Наскоро била съчинена песен, която обработил учителят Никола Златарски, а мелодията стъкмил търновският аптекар Никола Златев, капелмайстор на арабската музикална команда, обслужваща квартируващия по това време арабски полк. Причината за подлото убийство е разкрита още в първата строфа - „В Цариград беглика се продава, хаджи Минчо от Търново наддава, хаджи Мехмед иска да се сортачи, хаджи Минчо ортак турчин не рачи.“
Крупни предприемачи били и юшурджиите, които откупували правото да събират десятъка от земеделските произведения. И те като бегликчиите бързо и безнаказно се обогатявали. През 50-те години на XIX в. събирането на десятъка в Свищовска околия било възложено на същия търговец хаджи Минчо и на неговия зет хаджи Николи. Само от събирането на данъците и от джелепчийството всеки есенен сезон през техните ръце преминавали по няколко милиона гроша, от 1 до 2 милиона златни франка. До 1864 г. в търговско, занаятчийско и индустриално отношение Търново стоял много по-високо от останалите градове на Северна и Южна България. По това време търговците от Русчук, Шумен, Габрово, Севлиево, Ловеч, Плевен, Свищов, Джумая, Разград, Видин, Лом, Котел, Стара Загора, Варна, Тулча и др. купували колониални и манифактурни стоки от този град. В пътните бележки на д-р Т. Янков се казва, че в Търново живеели генуезци, дубровничани и италианци, които се занимавали с търговия. От цялата крайдунавска област, включително Видин, Свищов, Русе и Варна тук идвали търговци да пазаруват стока. Градът разполагал с големи стокови стоварища, а търговците му поддържали оживени делови връзки с Цариград, Виена, Манчестер, Лайпциг, Одеса, Букурещ, Брашов, Триест, Гюргево, Измаил, Галац, Белград. Още в издадената през 1804 г. на американски език във Венеция шесттомна география на Хугас Инджиджан за Търново е написано: „Търново, наричат го кючюк Стамбол (Малък Цариград). Населението му е от турци и гърци (да се разбира българи, б. а.), които живеели в големи къщи и и са известни като търговци. В града става търговски панаир на 23 април и 29 септември.“ Още по-значимо е съобщението на дубровничанина Рестич, който пише: „Още в 1590—1606 г. най-видните търновски търговци били местните българи и дори и днес най-голяма част от българските търговци, коренът им е от Търново“. В книгата на Рестич са отбелязани имената на няколко видни търновски търговци — Аврам, Нико, Киро, Дамяно, Марчо, Стефан и др. Освен оживената търговия с прочути търговски центрове за онова време, търновските търговци и сдружения поддържали кантори в някои от тях. Така например братя Лефтерови, братя Камбурови, братя Киселови, братя Паница и Стефан Карагьозов, държали кантори в Манчестер; Минчо х. Николи и Евстати Селвели, Тодор Маслев и съдружие имали солидни кантори в Цариград, Букурещ и Виена. Не случайно Търново е наричан по това време от съвременниците Курускеля (сухо пристанище). За това бурно развитие на търговията много допринасят договорите, които Турция сключва през 1838 и 1840 г. с Австрия и Русия, благодарение на които е открито свободно корабоплаване по р. Дунав и Черно море за търговските кораби и фирми на европейските държави. Те способствуват по българските земи да се разгърне голяма по своите мащаби вътрешна и външна търговия. Провъзгласената от Танзимата свобода на търговията била използувана от българските търговци и занаятчии за разширяване на тяхната дейност вътре и вън от империята. В резултат на това благоприятно стечение на обстоятелствата през 1841г. тук възниква една от най-големите търговски фирми, оказвала години наред активно въздействие върху икономическия живот на града. Нейни основатели,били хаджи Минчо х. Цачев и Евстати х, Николов Селвели. По-късно съдружник става и зетят на х. Минчо, богатият търговец Николи Димов. От 1841г. до 1853г. търновската фирма се води на името на „хаджи Минчо х. Цачев и съдружие“, след което се включва в името на Евстати х. Николов Селвели. Една година след поменатото убийство на х. Минчо през 1855г. фирмата се променя в „Хаджи Николи Минчоолу, Евстати Селвели и съдружие“. Основателят на фирмата хаджи Минчо х. Цачев е роден през 1800г. в Дряново. От 1837 г. живее и работи в Търново. От 1840г., когато в града започнала активна борба срещу гръцкия владика Панарет и се създали две партии, хаджи Минчо и Евстати Селвели застанали на страната на българската народна партия и повели борбата за изгонване на гръцките владици. Заради солидното си икономическо положение и за това, че безстрашно се впуснал в борбата срещу гърцизма, хаджи Минчо бил еднакво тачен както от българите, така и от турците. Известно време той дори бил сандък-еминия на хазната, получил орден от султана, бил нафезия. Другият съдружник на фирмата Евстати х. Николов Селвели е роден в Търново през 1808г. Тъй като бил избран за член на Търновската градска община през 1858—1864г., запазил прозвището „депутатинът“. Член е на българската народна партия при изгонване на гръцките владици от Търново. Когато през 1849 г. търновци изпращат делегация в Цариград с искане за повторното изгонване на Неофит, Селвели поема издръжката на двама от делегатите: дядо Пено и Петко Рачов Славейков. Заради участието си в борбата срещу гръцките владици лежи шест месеца в затвора. През 1860г. е избран за делегат в Цариград по църковните въпроси. След това се премества във Виена, откъдето ръководи търговската дейност на фирмата. Третият съдружник хаджи Николи х. Димов е роден през 1826г. в богат търговски търновски род. Баща му хаджи Димо търгувал с кажухарска стока. Младият Николи отделил също много време за борба срещу гръцките владици. През 1846г. се оженва за дъщерята на хаджи Минчо х. Цачев, след чиято смърт през 1855г. наследява цялото му имущество. Опасявайки се от преследване заради борбата му срещу гърцизма, заминава със семейството си за Цариград, където престоява 23 години и натрупва огромни богатства. Въпреки сполетелите го нещастия (за кратко време умират последователно първата му жена и шестте му деца, а в 1865г. умира от холера и втората му жена), Николи Д. Минчоолу не спира нито търговията, нито участието си в черковно народните борби, за чийто успешен изход е похарчил повече от 500 000 лв. наличен капитал. Като зет на хаджи Минчо, със свои и негови капитали и в съдружие със свои другари той отваря шест търговски кантори в Търново, Русе, Букурещ, Виена, Одеса, Цариград. За ревността на този родолюбец към българщината красноречиво говори следният факт: Веднъж в търговската му кантора в Търново го посетил секретарят на митрополита Мегавулис. С него Николи Димов повежда разговор за българските училища и за гръцките владици. Спорът се разгорещил и завършил с побой над гърка, след което хаджи Николи отворил касата си, пълна със злато, и се заклел, че всичко ще даде, но гръцки владици в Търново няма да има. И остава верен на клетвата си, макар че много по-късно умира в крайна бедност.
След 1856г. със свои капитали като съдружници на фирмата се включват бившите чиновници-агенти Атанас Михайлов, Димитър Селвели и Иванчо Радович Търновлията, един пословично честен, интелигентен и трудолюбив човек, който в продължение на двадесет години усърдно водил строга отчетност, движел цялата търговска дейност и нейната напрегната кореспонденция, благодарение на което през всичкото това време съдружието държало в свои ръце пазара на Северна България. Бързото замогване на фирмата и нарастването на нейните капитали наложило откриването на постоянни търговски къщи, отначало във Виена и Цариград. Виенската ръководел Атанас Михайлов, който още от 1854г. бил изпратен за търговски представител, а след смъртта на хаджи Минчо тук идва и Евстати Селвели. Търговската къща в Цариград ръководели хаджи Николи х. Димов Минчоолу, Стефан Маринов и по-късно Иванаки Михайлов Мазаков, бивш свищовски учител. Отначало фирмата осъществявала връзките си с главните търговски центрове Виена, Триест, Лайпциг, Будапеща и Лондон посредством самите съдружници или платени за целта агенти. Последните купували на комисионни начала стоки от съответните фабрики, фирми или пазарища, като ги препродавали на българската търговска фирма „Хаджи Минчо и съдружие“. От друга страна, тя имала свои платени представители, които отивали в големите търговски центрове на запад, престоявали известно време, като продавали изнесената българска стока и доставяли друга необходима за вътрешността на страната. В помощ на фирмата бил включен цял щаб от търговски агенти. Чрез тях тя зорко следяла за курса на европейските парични единици, за да се прави сметка с каква валута да купува и в каква да превръща капиталите си. Формите на търгуване са различни: на едро, на дребно, с пари и на кредит. От запазената богата кореспонденция се разбира, че фирмата търгувала с всякакви стоки — суровини и фабрикати като желязо, мед (бакър), стомана, спирт, памук, вълна, кожи, кибрит, чинии, кресла, канапета, бубено семе, лой, червиш, черва, прежда (каврак, сулан и др.), памучни платна (басма, батиста, читове разни — дюс, туруджани, алени и Др.), кенари, американ, (всички видове — четворен, тесен, две лахти, дюс и др.); фистанлъци — копринени и памучни, пошове — мода, алени, сини, липиски; док, чорапи, тюлбани, чембери, фесове — каба и хубави, сукна, вълна, канап, ,чулове, сахтиян, кърмъз, синило, химикали, домашни съдове от порцелан, фаянс, готови дрехи, моливи и др. Кореспонденцията на фирмата разкрива не само механизма на търгуване, стоките с които търгува, валутите, които ползува, но и активността на отделните агенти, тяхната оперативност, търговския им нюх и не на последно място верността им към съдружието. От друга страна, става ясно с какво напрежение съдружниците и техният неуморим администратор Иванчо Радювич движат този не малък апарат от агенти: А. Д. Хесапчиев, Михаил Николов, Цонко Минчев, Цаню Недев и Иван Д. Шипчанов — в Габрово; Петко и Михаил Маринови в Елена; Кръстю Миланов в Елена и Беброво; братя Хаджиеневи и П&скал Смилов в Горна Оряховица; Алеко х. Константинов, Е. Шишманович, Пашенко С. Попович в Свищов; Георги х. Бакарджиев в Лом; Петър Сакеларович, Минчо Радювич в Русе; Драгни Ив. Куюмджиев — Джумая (Търговище): Атанас х. Митов в Стара Загора. Търговското съдружие „Хаджи Минчо и Евстати Селвели“ предпочита да установява деловите си контакти с утвърдени и добили име фирми и съдружия като братя Тъпчилещови в Цариград; Николаг Т. Бубиноолу, Прокопи Бакалоолу в Букурещ; Атанас М. Фанович, Петър Сакеларович в Русе; Янко Д. Кисимов и съдружие, Атанас х. Николаевич и съдружие, хаджи Славчо х. Паскалев, Ст. Михайлов и съдружие в Търново; севлиевските табаци; Цоню х. Цончев от Лом; Никола Чакалов в Железник.
Освен с тези известни търговци фирмата е установявала делови връзки с Лондон, Манчестер, Триест, Виена, Белград, Браила, Галац, Измаил, Одеса, Гюргево, Видин, Враца, Плевен, Свищов, Тутракан, Тулча, Разград, Джумая, Варна, Котел, Сливен, Стара Загора, Цловдив, Елена, Дряново, Горна Оряховица. В част от тези градове тя държала мази, където били складирвани стоките и оттам чрез агентите изпращани по предназначение. Маазата в Русе ръководел Димитър Селвели, брат на Евстати; в Търново Атанас Николаев и Сава Илиев; в Свищов Атанас Г. Картанасов и Нено Николов; във Варна — Никола Георгиев; в Лом Георги Н. Бакърджиев, който бил натоварен да събира вересиите на съдружниците от Лом и Белоградчик, както и да следи за изтеклия падеж на полиците (темесюците); във Видин стоките, идващи от Виена, получавали Александър Шишманов и Димитър Вулович, Никола Златев, Тодор Минков, Севастаки Иванович. Фирмата разполагала и с агенти, които срещу определено възнаграждение били натоварени да събират сумите за стоките, продадени на кредит. Такива били Харалампи Елефтеров от Разград, Минко Радювич, брат на Иванчо Радювич в Русе, Стефан Куюмджиолу в Търново. Всички те били длъжни да се отчитат на Иванчо Радювич. От европейските държави най-активен търговски баланс фирмата имала с Австрия, Франция, Англия и най-малко с Русия, където търговията се осъществявала чрез българските колонисти в Одеса и преди всичко в лицето на Ст. Д. Тошкович.
Получените стоки от западноевропейските държави обикновено се разпродавали на едро от търговци на по-малки търговски фирми или на турските учреждения. Продажбата ставала в брой (с пари) или на кредит (вересия). В търговските тефтери, водени педантично от Иванчо Радювич, са вписани стоките, цените и имената на лицата, на които е продавано на кредит. Характерно за 50-те години е, че по-голямата част от продажбите е ставала на кредит, срещу полици (темесюци), които след определено време агентите осребрявали или им продължавали срока, ако за това е имало изрично указание на фирмата. Сумите се събирали и водели в различна валута, главно турски лири, английски лири, рубли, форинти, бярбути, жълтици, махмудии, рубета, ирмилици, драхми, талери, инкусари, нови и стари, унгарчета и др. Когато през 1863г. фирмата започнала да изживява криза, от центъра тръгват до всички агенти тревожни писма с изрична заръка да не се продава повече на кредит, да се събират вересиите (темесюците) и по възможност да не се удължава срокът им, за да може да се уредят взаимоотношенията между съдружниците. Дълбоката финансова криза, в която Турция изпада през 60-те години на XIX в. и пълната ѝ зависимост от западноевропейския капитал, постепенно се отразяват и върху дейността на тази голяма и бързо въздигнала се търговска фирма. След 1863г. тя все по-трудно и по-несигурно събира вересиите си; оборотните ѝ капитали намалявали, тя не могла да конкурира вносните западноевропейски централи; постепенно намалявал вносът на стоки, дебиторите ѝ се разорявали, а с това си отивали и дълговете им, докато накрая самата тя се разорила. Само от бубено семе през 1861г. тя загубва 160000 гроша, а през 1863г. балансът на Атанас Михайлов показва, че фирмата има да взема от 54 длъжника 114 200 гроша. От 1862г. започват остри конфликти между съдружниците. Атанас Михайлов и Евстати Селвели правят опит във Виена да се откъснат от фирмата. Дори предлагат на верния администратор Ив. Радювич срещу 2000 гроша да вземе още 30 000 от хаджи Славчо х. Паскалев и да създадат ново съдружие, което да работи за сметка на още силния търновски търговец, износител на кожарска стока — хаджи Славчо х. Паскалев.
Съдружниците започват да се обвиняват един друг и по-специално, че хаджи Николи е вземал готови пари, а на тях оставил само вересиите. Конфликтът става непримирим, неумолимият закон на конкуренцията властвува над довчерашните сговорни съдружници и на 16 април 1863г. Ив. Радювич уведомява хаджи Николи, че е затворил мазата в Търново, задето в нея няма стока. През 1865г., изпаднала в непоправимо състояние, фирмата престанала да съществува. Атанас Михайлов и Евстати Селвели успяват да се отделят във Виена, а хаджи Николи и Ст. Маринов се обособяват в Цариград. Най-ревностният и дългогодишен служител агент и съдружник Ив. Радювич, изпаднал в пълно отчаяние, прави опит да разкрие самостоятелен дюкян, но конкуренцията е безпощадна и той се принуждава да продаде своя опит и дългогодишно натрупани знания на фирмата хаджи Славчо х. Паскалев. Така завършва дейността си тази търговска фирма, която повече от двадесет години държи първенствуващо място в Северна България.
Из Пътеводител на Търново от 1907 г. и книгата "Велико Търново през вековете"
Грета Костова-Бабулкова
 

Занаятите в старо Търново

Картичка из колекцията на Иван Панайотов
Своя истински разцвет занаятите в Търново до­стигат през втората половина на XVIII в. и през пър­вата половина на XIX в. — столетието на икономическо замогване на българите, които изземват в своите трудолюбиви ръце почти всички основни занаяти, а предприемчивостта си проявяват в търговията, която постепенно се изплъзва от ръцете на гърци, арменци и евреи. В известното съчинение на австрийския пъ­тешественик Феликс Каниц, „Дунавска България и Балканът“ четем: „Дълго Търново останало главен град на Дунавска България, откъдето я управлявали султанските наместници. Преди век Търново бил един от най-важните турски занаятчийски градове, негови­те тъкачници вероятно са разполагали с хиляди ста­нове. Оттогава тази индустрия се отместила по-навътре в Балкана, към Габрово, Беброво, Елена. И днес обаче пазарът в Търново има на разположение скла­дове на местни и чужди стоки, които са висококачествени, снабдяват околностите с необходимото и под­държат оживена търговия към Дунава. Затова до съз­даването на Туна вилает Австрия, Франция и Русия тук имали консулства и в много отношения трябва да се съжалява, че същите били по-късно разпуснати.“ 
В Пътеводителя на Търново от 1907 г. пише, че поминъкът на населението (турско и българско) е бил в занаятите и в търговията. "Силно бяха развити следните занаяти: кожухарският, табашкият, папукчийският, абаджийският, чофаджийският, терзийският, мутафчийският, казанджийският, ковашкият, сарашкият, бояджийският, семерджийският, сапунджийският, памукчийският, подвързашкият и др. Подчеркнатите занаяти се работеха от турци и от българи. Господарите и работниците (майсторите и калфите) от един занаят образуваха един вид общество (еснафь), което се ръководеше от изборен управителен съвет (лонжа). В лонжите се уреждаха работите на еснафа и в тях се е признавало правото на калфите да бъдат майстори, когато покажат; че са изучили занаята и че имат достатъчно събрани пари, за да открият дюкян. Прилежните и по-малко заможните майстори се крепяха и поддържаха от целия еснаф. Еснафите даваха помощи за църквите и училищата. Занаятчиите от един занаят работеха на определени места в града, като имаха дюкяните и работилниците си групирани. По тази причина местата и улиците в града не се определеха другояче, освен с имената: „абаджийската чаршия“, „кожухарският хан“ (гдето се помещаваха работниците на кожухарите), „сарашката чаршия“, „папукчийската чаршия", „казанджийският мегдан" (около който бяха наредени казанджийските работилници и дюкяни), „турските табахани“ и т. н.  Покрай занаятите си гражданите oт двата пола се занимаваха с лозарство, копринарство и такачество на платна и шеяци. Цялата околност на града бе покрита с разкошни лозя, които даваха богат плод. Всяка къща си имаше виното, пращинената ракия и разните други произведения oт сока на гроздето. Бубарството бе силно развито. Никоя домакиня през годината не изпущаше случая да получи стотина гроша oт пашкули. Фабриките на Сарафиди и на Карагьозооглу, край града, свидетелствува за цветущото състояние на копринарството в турско време. В дома си всяко семейство имаше стан и принадлежностите му към него за такане на платна или за шеяци. Лете поляните край чешмите вън oт града се покриваха с платна, изложени за беляне на слънцето."
Постепенно в града се създали три търговско-занаятчийски центъра: Растата (където е днешната гимназия „Кирил и Методий“), Каябаш (площада пред „Царевец“) и Баждарлък (днес площад „Велчова завера“). В последните години на робството се оформя още един, четвърти център — Казанджийският мегдан (стария зеленчуков пазар). На тези търговско-занаятчийски центрове били разположени дюкяните и различните чаршии. На площада „Растата“ бил разположен покритият пазар, който има врати от двете си страни, които вечер се заключват и охраняват. Тук се намирала папукчийската чаршия, състояща се от 20 дюкяна, собственост на х. Димитър х. Ничов (хаджи Мишон); жуюмджийската с 10 дюкяна, и галантерийната. Големи чаршии имало и на „Каябаш“. Тук също имало покрита чаршия на златарски и манифактурни стоки. Абаджийските дюкяни били по днешната ул. „Никола Пиколо“. На Баждарлък били дюкяните, където се продавали готовите занаятчийски произведения. Тук държели дюкяни Велчо Атанасов—Джамджията, Никола Гайтанджията, Георги Кабакчиолу, Георги Кисимов, Пенчо Стоянов Халач, участници в заверата от 1835 г. и Хаджиставревата буна от 1862г. На Самоводския пазар, наричан още Ун пазар (брашнян), били чаршиите бакалска, опинчарска (цървулджийска), ковашка, халаческа. От Баждарлък към Дряновския хан (кино „Модерен театър“) били чаршиите терзийска, мутафчийска, самарджийска. По-голямата част от занаятчиите работели в ханове, които получавали името на съответния занаят абаджийски, терзийски, кожухарски и т. н. Освен за производствена дейност, част от тях са служели като складове за суровина и материали, за готова продукция или за съхраняване на готовата стока. Според уставите на еснафските сдружения работата в дюкяните започвала рано преди зори, почти едновременно по целите чаршии. Работният ден бил дълъг и изнурителен, трудът на чираците и калфите — непосилен. За трескавото всекидневие на занаятчиите Ф. Каниц отбелязва: „Въпреки ранното утро,, на чаршията цареше оживление. И българинът се залавя за работа при кукуригането на петела.“ 
 Един от старите занаяти в Търново е гайтанджийството, процъфтявало до въвеждането на европейската мода след Кримската война. Първото сведение за него е косвено. Знае се, че по време на Мариното въстание 1698—1700г. активно участие взема Мирчо-Гайтанджията, който построил гайтанджийница около селата Леденик и Шемшево, където работили 35 чирака. Друг гайтанджия, свързал името си с прочутата Велчова завера от 1835г., е Никола Гайтанджията, чиято работилница се намирала на Синия вир. В своите спомени, предадени от сина му Пандели Кисимов, старият Кисимов твърди, че в гайтанджийницата на Никола Гайтанджията съзаклятниците правели своите тайни сбирки. Гайтанджийска работилница имало при воденицата на Мекиш Махмуд бей, която по-късно преминала в ръцете на д-р В. Берон, Димитър Ангелов и Хараламби Амиорков. Намирала се на левия бряг на р. Янтра до с. Чолаковци. Друга работилница имало при Велчокъневата воденица, също на левия бряг на р. Янтра, в местността Узунчаир (Дълга лъка). В своите спомени търновецът Киро Тулешков пише, че в 1858г. вуйчо му Пенчо Дончев бил последният гайтанджия, работил на ръчен гайтанджийски чарк. В следващите години се въвежда механичният, водният железен чарк. 
Абаджийството е друг стародавен занаят, твърде почитан и много силно развит особено в годините 1850—1860г., при който се изработва аба — груб вълнен плат, използван за производството на мъжки дрехи. Занаятът е особено популярен сред българите през 18 и 19 век. Под абаджийство понякога се има предвид и терзийството — шиенето на връхни дрехи (аби, потури), когато по Каябаш се наброяват 50—60 дюкяна с по 4—5 души. Имало и по-големи с 10—15 работника, пише К. Тулешков, освен „онези бедни абаджии, които шиеха у дома си или на дюкяна с по един-двама калфи или ученици.“ За шаячна манифактура в Търново с дървени станове съобщава Хр. Гандев. Повечето майстори работели в абаджийския хан (намирал се на северната страна на ул. „Н. Пиколо“). Майстори-абаджии работели още в Бешкатлията хан (също на северната страна на ул. „Н. Пиколо“). Откъм скалата този хан бил на пет етажа и затова го наричали „беш“. Отделни майстори работели в хана на хаджи Парашкеви (улицата от площад „Велчова Завера“ за гара Трапезица), в Текирдаалийския и Терзийския хан. Членовете на еснафа били около 400 души.
Друг силно развит занаят, сроден на абаджийството и също много стар, е терзийството. Най-известният хан, в който работели терзиите, е Челеби Янковият, наричан още Батак хан (намирал се на северозападната страна на ул. „Дервентска“). Отделни дюкяни, в които работели терзии и където се продавала част от стоката им, били разположени от пл. „Велчова завера“ до старата поща. По тази терзийска чаршия през 1853г. се установил в Стамболовия хан като франктерзия Никола Филиповски (Капитан дядо Никола), организатор на въстанието от 1856 година. По-късно в тези дюкяни започнали да продават гайтанджийски и манифактурни произведения. В Търново франк-терзийство учил габровецът Димитър Дечков и през 1862г. отворил първия дюкян в Габрово. Същият през 1870г. купил от Търново за 17 турски лири шевна машина. Този занаят изучили в Търново и Петър и Димитър Мъждракът, след което се преселили в Плевен и открили работилница в съдружие с Панайот Шкипатарът. Към еснафа на терзиите работели и чохаджиите. Те украсявали горното облекло, шиели дрехи от сукно (т. нар. чепкени) и ги везали със сърма, доставяна от Виена и Цариград. Чохаджиите работели в 10—15 работилници. Всеки майстор имал от 2 до 10 души работници. В края на XIX в. известен търновски чохаджия станал Атанас Цонев, който работел със 7—8 чираци и няколко калфи в дюкяна си, построен срещу Хаджиминчовия хан. Прочут чохаджия бил и майстор Дино, който притежавал двуетажен каменен сводов дюкян, запазен и до наши дни, разположен срещу Стамболовия хан. В долния кат била работилницата му, а в горния дюкянът. С красивата си готова стока Дино редовно посещавал панаирите в Узунджово и Цариград. Бил майстор с тежест и завидно материално положение. В Търново бояджийските работилници били групирани на три места в града в непосредствена близост до р. Янтра. Бояджийската чаршия се намирала на южната страна на сегашната ул. „Ст. Стамболов“ Тук била построена и бояджийската чешма, наречена така, защото водата й се ползувала предимно от бояджиите. Работилници имало още на левия бряг на р. Янтра, в съседство с днешния Стамболов мост и около моста на Феруз Абдулах, в турската махала. Най-голям разцвет този занаят достига около 1830г., когато в града има вече 20 дюкяна със 100 души работници — чираци, калфи и майстори. Бои им доставяли външните търговци х. Павли и х. Кольоолу. Обикновено майсторите купували само кърмъз и синило. Повечето от боите си приготвяли сами от корени, стебла и листа на оцветяващи растения като бръшлян, смрадлика, брош, орех и др. Разтворът на боите се правел в казани, а самата боя — в пръстени кюпове. До 1895 г. в Търново се наброяват 40 такива кюпа. Боядисвало се в различни цветове: червено, синьо, зелено, мораво, черно, кафяво, пембяно и др. — както вълна, така и коприна. За успехите на търновските бояджии още през 1848 г. австрийският консул Емануел фон Рьослер пише: „Що се отнася до бояджийииците, тях ги има във всички по-големи места на България, а ония от Търново хвалят най-много от всички други. Развитието на отделните занаяти е икономически обусловено. Те са в зависимост един от друг и съществуването на един е продиктувано от развитието на други. За успеха на занаятите абаджийство, терзийство и бояджийство има значение астарджийството (платнарството). В своите спомени Киро Тулешков сочи, че още в 1806г. в Търново имало около 800 стана, които постоянно тъчели платно. Тази стока била изработвана в големи количества и освен местните нужди задоволявала и вътрешния пазар на империята, а част от нея била изнасяна в Румъния, Сърбия и Австрия. Бащата на Киро Тулешков бил на 9 години, когато го довели от Дряново в Търново да учи платнарски занаят. Във всяка работилница тъчели по двадесет-тридесет стана, а Юрий Венелин сочи, че в Търново имало 1000 такива фабрики. Бащата на Киро Тулешков бил даден при някой си Крачун, много богат платнар, който имал 12 стана и ползувал труда на 11 калфи, а на всеки двама калфи имало по един чирак, който да навива масурите и да връзва скъсаните жици. В Търново се тъчели не само бели платна, които сетне се боядисвали, но и цветни, с пъстри шарки. Употребявали се за ризи, пещимали, хастари и др. и се купували предимно от турското население. Българските жени шиели дрехи от собствено тъкани платове, защото купуването на платно от пазара означавало, че домакинята е мързелива. По тази причина до края на XVIII в. в града не са внасяни платове отвън. От 1850 до 1864г. памукът бил докарван с кервани от Южна България. Суровият памук бил изкупуван от халачите (дръндарите), които го пречиствали, правели на толупчета и предавали на бедните жени, които го предели и продавали на платнарите. Платнарите били по-едри занаятчии-манифактуристи, които от купената прежда произвеждали готова памучна тъкан. За голямо текстилно предприятие през 50-те години се говори в доклада на австрийския консул Рьослер до княз Шванцерберг от 1852г. Киро Тулешков споменава и за един друг занаят — басмаджийството, при който се изработвали и оцветявали (щамповали) кърпи, чимбери, шамии, лица за юргани и др. До средата на XIX в. този занаят бил цветущ и в града работели 15 басмаджийски работилници. Производството на търновските басмаджии се търсело навсякъде. Освен по панаирите на обширната Османска империя тя била изнасяна в Сърбия и Румъния. На този занаят в Търново се учил Маргарит Стоянов, след което се преселил в Плевен и открил своя басмаджийска работилница. Издигнал; се като голям търговец басмаджия и ръководел църковното настоятелство в Плевен. Най-богатият басмаджия в Търново от 1849 до 1860г. бил Тодор Басмаджията, който през 1849г. притежавал работилница с 25 души калфи и чираци, а работното помещение било голямо — 20 м дълго и 10 широко. 
Силно развит бил табашкият занаят, чийто устабашия (първомайстор) години наред бил определен за заместник на Аха Баба — главния ревизор на еснафите, назначаван от цариградското правителство. Отначало табачеството се практикувало предимно от турците. Табакханите им били разположени на левия бряг на р. Янтра, в днешната турска махала. С течение на времето българите, живеещи в Долна махала (днес Асенова), вземат в свои ръце този тежък занаят и го превръщат в потомствена професия. За основоположник на българското табачество се смята някой си Лефтер табак. Българските табакхани били разположени на десния бряг на р. Янтра и в най-големия разцвет през 1870г. варепиците им достигнали до 50 и 100 табакхани. А К. Тулешков съобщава за 300 табашки дюкяна с 10—15 работници. В официалната статистика е отбелязано, че табакханите в Търново били 57—58. Обработените кожи товарели в денковете на кервани и ги изнасяли както за вътрешността на империята, така и за Европа. Оттук този много тачен занаят е пренесен в Габрово чрез Еню Трифонов и Иван Андреев—Гаванаря, където условията за развитието му били много благоприятни. Търновските табаци изнасяли своята стока в Германия, Франция, Италия, Австрия. Всички те годишно обработвали около 200 000 кожи. Около 20 000 тури (бали) се изнасяли годишно вън от България. Търновските табаци участвували в Парижкото изложение през 1876г. и били наградени с диплом и сребърен медал „За труд и изкуство“, а на изложението в Лайпциг през 1878г. търновският табак Руси (наричан „Индустрията“) представил една обработена биволска кожа. Получил златен медал и поръчка от търговска фирма за 100 000 кожи. Свързан с табачеството е кундурджийският занаят или папукчийството, упражняван от няколкостотин души. Този еснаф обработвал стока за една голяма част от Северна България. Търговци от Видин, Русе, Барна и други градове идвали в Търново да търсят кундурджийска стока, като поръчвали по стотици чифтове от различните видове обуща и ги откарвали с коли по другите градове за продан. От тефтерите на еснафите се разбира, че в Търново идвали да пазаруват стока купувачи от 447 села. През средата на века в Търново започнали да изработват лачени обувки. През 1860г. Георги Димитров видял такива обувки, купени от Търново. По техен образец започнал да работи в своята работилница в Плевен. Вехтите обувки се поправяли от 60 кърпачи, а селата се обслужвали от пътуващи кундурджии. Основната част от тези занаятчии били съсредоточени в Текирдаалийския хан, а повечето дюкяни се намирали край мегдана „Растата“. 
Тук била оформена папукчийската чаршия, наричана по името на собственика на двадесетте папукчийскн дюкяна хаджи Мишон. Във всеки от тях работели по 4—5 калфи и чираци.  
На особена почит бил кожухарският занаят, получил голямо разпространение благодарение на силно развитото овцевъдство в района и прочутите салхани, където само през есента изколвали по няколко десетки хиляди глави овце и овни. Не случайно А. Мошин в статистико-икономическия си очерк характеризира Търново като център на „най-добрите кожени заводи“.
Майсторите кожухари работели в кожухарския хан, който се намирал в началото на Болярската махала (северната страна на днешната ул. „Никола Пиколо“ работели и в Текирдаалийския хан. В единия хан работели 100 души, а в другия — 150—200 работника. За кожухарско производство в Търново се споменава и в Търговското ръководство от 1859г. „Търново или Трапезица е с 30 000 жители, повече художници, занаятчии и някои въртят търговия с Влахия, Виена и Цариград. В околностите му излиза доста коприна, кожухарска стока и други такива.“ Търновските кожухари работели с кожи от овце, агнета, ярета, зайци, вълци, лисици, порове, язовци, катерички, диви котки и др. В града имало около 400 кожухари, чиито произведения се отличавали със своята красота и трайност и не случайно тяхната стока се ползвала с добро име и на панаирите в Лайпциг. Виден кожухар бил устабашията на еснафа Йоан Яков, ктитор на църквата „Рождество Богородично“ (на нейно място днес е катедралната църква), починал през 1845г. на 54 години. В двора на църквата е запазена надгробна плоча с надпис: „Йоан Яков, устабашия, първомайстор, на кожухарския еснаф“. От особено значение за кожухарския еснаф била дейността на видния търновски кожухар и търговец хаджи Славчо Хаджипаскалев. От занаятчия-кожухар той се превърнал в най-едрия за времето си търговец, предприемач и лихвар. Активна търговска дейност започнал от 1858г., когато изнесъл за Виена една пратка от 2900 бали заешки кожи за 284,14 талера. Чрез посредничеството на известните виенски банкери братя Думба, хаджи Славчо изнасял големи количества кожухарска стока. Той търгувал както с обработени кожи от своята собствена работилница, така и с кожи, обработени в работилниците на по-дребни кожухари, които му продавали стоката си. За мащабите на неговата дейност говори фактът, че от 400 коли изнасяна кожухарска стока на Узунджовския панаир той сам изнасял 150. „Улицата се препълва — пише Г. Козаров — с волски, биволски и конски коли, колело до колело, натоварени с кожухарска стока от и за хаджи Славчо.“ Натрупал огромни капитали, хаджи Славчо започнал да ръководи целия кожухарски еснаф, който се превърнал в своеобразно акционерно дружество под негов контрол и ръководство. През 1860г. хаджи Славчо отпуснал кредит на редица собственици на табашки и кожухарски дюкяни както в Търново, така и в Севлиево и други градове — на Никола Прокопиев и братя Шишкови от Търново, на Илия Делчев, Димитър Рачев и Анчо Ботев от Севлиево. Той влагал капиталите си и в казанджийското производство. Започнал да търгува с бакъри, влязал в съдружие с Васил Златев от Стара Загора и братя Станеви от Търново. С тях дълго време доставял суровина на бакърджийския еснаф. Занимавал се и с лихварство, отпуснал заеми на дряновските соватчии х. Станьо х. Цончев, Цочо Недков, х. Генчеви. Със заем кредитирал и Стефан Карагьозов при строежа на предприятието му за коприна, спирт и др. Завидното му благосъстояние спечелило доверието и благоразположението на турските власти. От 1863г. до 1870г. на него била възложена доставката на овнешко месо за шуменските гарнизони, а от 1873 и 1874г. заедно със съдружниците си откупил десятъка на търновските села Горна и Долна Липница и Батак. Най-голям разцвет в средата на XIX в. получил мутафчийският занаят, пряко свързан както със земеделието, така и с животновъдството. Мутафчийският занаят е бил свързан с отглеждането на кози, от които единствено се доставя суровината за изготвяне на мутафчийските изделия. Мутафчийството се развивало с разрастването на занаятите и търговията и все по-широко използване на кираджийските кервани. През Възраждането в няколко от най-големите средища на мутафчии са работели стотици майстори. С неговото производство се задоволявали нуждите на селяните — в тяхната полска работа — и конната войска на турската армия. В навечерието на Кримската война 1853 — 1856г. в Търново пристигнали меймури, които възложили на устабашията Пенчо Стойков да достави от еснафа следната стока: 1000 чула, 2000 чифта торби, 4000 кюстека, 2000 юлара, 1000 пайваиа, 2000 гебрета, козиняви киспи за изтриване на конете. След това тук идват няколко табора, за да купуват мутафчийска стока. Освен за вътрешния пазар, търновските мутафчии подготвят свои произведения за пазарите в Русия и Румъния. Работилниците достигнали до 30, били разположени по днешните улици „Гурко“ и „Крайбрежна“, както и по Варуша, а магазините за продажба на готовата продукция се намирали на днешната ул. „Ст. Стамболов“. В доста заможен еснаф били обединени дръндарите (халачите). Дюкяните им били разположени по ул. „Раковски“ и стигали до Дряновския хан. Известен халач в града бил видният революционер, деятел и участник в Априлското въстание Христо Караминков—Бунито. По северната страна на ул. „Ст. Стамболов“, се намирала семерджийската чаршия. Самарджийството (седларстството) достигнало също своя разцвет по време на; Кримската война, когато майсторите получили голяма поръчка за конницата. От нея особено забогатял Папо Самарджията, устабашия на еснафа, баща на революционера Иван Панов. Със спечелените пари той си построил хан на мястото, където е ресторант „Балкан“. От другата група занаяти, свързани с домашния бит, много разпространен бил казанджийският с над 30 дюкяна и 500 души работници. Изработвани били годишно 50 000 оки казанджийска стока. Медта внасяли чрез търговци, а най-много чрез търновското сдружение х. Минчо х. Цачев и Евстати Селвели: от Виена на листове и на кюлчета от Цариград. Вносители на мед били търговците Джорджи Николов и Ганчо х. Балтов от Търново. Дюкяните и работилниците на казанджиите се намирали на Каябаш, Ун пазар (Самоводския пазар) и казанджийския - мегдан (стария зеленчуков пазар). Произвеждали се всички видове домашни бакърени съдове, както и казани за варене на ракия, сапун, петмез, съдове, необходими за сладкарството и свещарството. Бащата на П. Р. Славейков, Рачо Казанджията, устабашия, имал 16 души калфи и няколко чирака. В седемнадесет дюкяна, разположени на ,кастата“ и „Каябаш“ работели изкусни златари (куюмджии). Златарството, развито още от средата на XVIII в., се задържало сравнително дълго и по време на Освободителната война в града все още имало десет дюкяна. Мястото му на важен търговски кръстопът и средище на богат полски край определя Търново и като град с подчертано развито арабаджийство (коларство), железарство и налбантство. За развитието на този занаят в Търново сведение е оставил Г. С. Раковски в кн. „Горски пътник“ от 1854 г. „В истия область Търновска, а особено в Габрово нахождят се и доста изкусни железоделци..“ Из Пътеводител на Търново от 1907г. икнигата- "Велико Търново през вековете"
Картичка из колекцията на Иван Панайотов
ПОДКРЕПИ И ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ: Население, поминък, занаяти и фабрики в Търново- Т. Янков

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Стефан Недев Карагьозов (1818- 1879г. ) - изтъкнат търновски фабрикант, дарител и общественик

   Роден през 1818г. в с. Присово, Търновско. Баща му Недю Карагьозов е бакалин. Негови братя са Димитър Карагьозов, Никола Карагьозов , също търговци. Син на Никола и племенник на Стефан е Васил Карагьозов, български фабрикант, политик (народен представител), почетен вицеконсул на Германия в Габрово, учител, схимонах в Зографския манастир, изтъкнат общественик и голям дарител. Син на Димитър и племенник на Стефан е и Ангел Димитров Карагьозов – юрист, председател на Върховния касационен съд (1927 – 1934) и министър на правосъдието (1935 – 1937 с прекъсване). родословно дърво
Приятел и бизнес парнтьор в някои начинания с големия търновски търговец и борец за черковна независимост хаджи Николи Минчоолу. Стефан Карагьозов учи в търновското килийно училище. През целия си живот се изявява като един предприемчив и находчив човек. Първоначално започва търговия с бакалски стоки, които доставял от Цариград. Женен за дъщерята на чорбаджи Кръстьо х. Недев Момчоолу Евгени. Собствените средства, които успял да натрупа и с капитал, получен в зестра от своя тъст се сдружава с търговеца х. Павли Иванов двамата откриват търговска кантора в Цариград.
След 40-те години на XIX век Търново става обект на чуждестранен интерес, породен от развитие на занаятите, в това число на бубарството; с униатското движение — в града започват да се застояват за по-дълъг период италианци, унгарци, австрийци. Някои от тях поддържат тесни връзки с местни търговци като Ангел Попов, Никола Златев, Стефан Карагьозов. В броя на вестник "България" от 20 юни 1859г. е направен коментар за пристигане в Търново на цяла група италианци и французи по повод търговията с пашкули.
Новонатрупаните капитали дали възможност на Стефан Карагьозов да построи фабрика за печене на пашкули и точене на коприна в Търново. Фабриката е оборудвана с "модерни машини, италиански образец, инсталирани от италианската Doina от Бергамо. Парната машина и парния котел са производство на виенските фирми W. Prick и Siegel. Стефан Карагьозов работи първоначално в съдружие с представителя на италианска фирма Д. Викенти. След няколко години става едноличен собственик. Изявява се като монополист в домашното производство на коприна в Търново и Горна Оряховица. Освен с преработката на пашкули, във фабриката се произвежда и спирт. През Руско-Турската война /1877-1878/ фабриката е превърната в житен склад, а по-късно е разграбена от населението.
В съдружие с брат си Димитър Карагьозов и Ангел Гиргинов откриват отделение за производство на бира и построяват парна мелница в местността Дервеня. Клон на същата фабрика е открита и в Габрово. За нуждите на предприятията си Стефан Карагьозов организира добив на въглища от мините в Шипченско — Тревненската планина и Средна Стара планина. На 02 януари 1867г. в десет стайната къща на търговеца Димитър х. Ничов е открита първата болница Търново - "Св. св. безсребърници Козма и Дамян". Тя е четвъртата в България по онова време и първата изцяло поддържана от българи. За неин първи управител е назначен Стефан Карагьозов, а за лекар Янаки Златев.
През 1867 г. габровският търговец Йонко Балкански, който имал дюкян в Плоещ, Румъния, е заподозрян за комита и заловен. Благодарение застъпничеството на Стефан Карагьозов е освободен и се завръща в Румъния.
През 1872 г. заптиета арестуват Недьо Жеков в Лясковец и го повеждат към Търново. Конфискувана е част от личната му библиотека, която включва книги, вестници, ръкописи, писма, кореспонденция, документи донесени от Белград. Самият Недьо е отведен през Търново към Русе, за да отговаря пред Мидхат паша, но по съвет на Стефан Карагьозов книжата са запалени на площада пред конака, за да не попаднат в ръцете на Мидхат.
Общественият контрол над училищата се осъществява от Атанас х. Николов, х. Иванчо Ангелов, Димитър Николов, Атанас х. Йованов. През януари 1858 г. тези "хесапи" /сметки/ са прегледани от градоначалниците и са одобрени от от тях. Подписът е на попечителя Стефан Карагьозов.
Гражданството оказва натиск и върху Пандели Кисимов да преустанови заниманията си "като ревностен настоятел и специален кореспондент" на про-униатския вестник "България". Група ревности националисти и поддръжници на Православието, съставена от Димитър х. Ничов, Кръстьо Н. Момчоолу, Евстати х. Николов Паница, Стефан Карагьозов, Атанас х. Николов, Георги Кабакчиев и учителите Никола Михайловски и Никола Златарски, му поставят категорично условие да прекъсне всякакви връзки с Драган Цанков и неговото издание.
Когато Левски е заловен в Търново, много търновци търсят различини начини да го освободят. Жоржо Момчев, богат търговец и член на революционния комитет, се среща с търговеца Стефан Карагьозов, който бил повикан в Конака като представител на обществеността, и двамата обсъждат дали не може да се направи нещо, Апостолът да бъде на свобода. Оказало, че този път нищо не могат да предприемат, за да го освободят. Летописецът е записал: „на приказка бяхме много, но за работа малко.” (Акад. Радев Иван, "История на Велико Търново XVIII — XIX век", "Слово", В.Т., 2000, стр. 632 - 635). Затова и опитите за намеса и действия са обидно плахи и неефективни. Единият е на търговеца Стефан Карагьозов – тогава член на градската изпълнителна власт, да бъде изпратен Жоржо Момчев, за да разбере нещо за състоянието и поведението на арестувания.
Д-р Стат Антонов (1844 – 1926), млад лекар и съмишленик на революционния комитет, е извикан от местната власт в конака, за да посети ранения Васил Левски в затвора и да превърже ухото му. Той е последният търновчанин, който е видял жив Апостола и е имал възможност да общува с него.
Стефан Карагьозов умира през 1879г. в Търново след заболяване от тиф. Дейността на фабриката му замира.
Прочетете още: М. Москов за Стефан Карагьозов и неговата фабрика

Туристическата хижа на Царевец

Архитект Георги Козаров и Леон Филипов са главни инициатори за построяването на туристическата хижа на Царевец. Изборът на място е повече от показателен, не къде да е, а на историческия хълм Царевец, на мястото където сега е пирамидата. Идеята допада и на останалите членове на ръководството на Туристическо дружество “Трапезица” и е взето решение да се действа. От създаването си през 1902 година до фаталната 1944 г. Туристическото дружество провежда редица благотворителни инициативи.
На 13 декември 1903 г. Настоятелството на туристическо дружество "Трапезица" за пръв път кани гражданите на Велико Търново на Благотворителен бал в салона на читалище "Надежда". Събраните средства в размер на 173.85 лв. са използвани за благоустрояване и залесяване в района на Руския паметник на Света гора. Зимното тържество се превръща в престижно и очаквано с нетърпение и радост светско събитие – превръща се в традиция и емблема на културния живот във Велико Търново, а дарените средства се оползотворяват за различни благородни инициативи. През 1905 г. с парите от благотворителния бал се залесява поречието на река Янтра с тополи и орехови дръвчета, през 1906 г. – за отпечатване на туристически Пътеводител на Велико Търново и региона, подготвен от Туристическото дружество. На 22 август 1907 г. излиза от печат "Пътеводител на Велико Търново" – модерно, съобразено с европейските тенденции в този жанр издание. Обнародването му става факт благодарение на дарителския жест на Търновския окръжен съвет – 1000 лв., на Общинския съвет – 400 лв., на княз Фердинанд І Сакскобургготски, както и на неуморимите дейци на туристическото дело Леон Филипов, Димитър Багрилов, инж. Христо Сапаров, арх. Георги Козаров, Петър Тереев, Екатерина Минчева и др. Настоятелството на туристическото дружество взема родолюбивото решение средствата от продажбата на Пътеводителя да се използват за строеж на туристическата хижа на хълма Царевец, а 300 лв. да се дарят за построяването на хижа "Чумерна".

На 14 май 1910 год. настоятелството изпраща писмо номер 33 до Цар Фердинанд, с което го уведомява за взетото решение. За строителството е приет проектът на Леон Филипов, който по- късно изработва и релефна карта на България, която краси една от стените на хижата. 

 
На 7 май 1911 година настоятелството на дружеството решава да се извади нотариален акт за собственост на хижата и прилежащата площ. С писмо № 5416 от 7 юли 1912г.  Градската община потвърждава, че кметът ще снабди дружество “Трапезица” с нотариален акт. На 24 май 1922 година тържествено се открива. Освещаването на хижата извършва великотърновският митрополит Филип, а първи там нощуват делегатите от 15 национален туристически събор. 
През трийсетте години в Дома е разкрита постоянна туристическа и историческа изложба. Първият етап от изложбата е открит на 24 май 1933г., когато във Велико Търново идва цар Борис ІІІ, за да положи основния камък на Военния клуб, а втория през септември 1934 година, по време на четвъртия международен конгрес на византолозите, водени от Кръстю Миятев и Иван Велков. За 42 години туристичeският дом е център на активна туристическа и културно- просветна дейност за опознаване и опазване на родната природа, а Велико Търново се превръща в обект на национален и международен туризъм. Престижът на туристическия дом нараства значително. В него посрещат официални гости на града като известния физик Едуард Бойл, френският сенатор Жустен Годар, Едиурд Ерио- бивш минитър- председател на Франция, Никола Мушанов, Александър Малинов, министър- председателя на Турция Исмет бей и неговите министри Ружди Арас и Реджеб бей, Василий Немирович-Данченко, известния алпинист Вили Рикмерс, Константин Кисимов, Христина Морфова, синът на генерал Гурко, министри и депутати, а на традиционния бал на 8 декември 1928 година е поканен и цар Борис Трети, който плаща вход- 500 лв. На 30 декември 1944 година хижата е национализирана и до 1981 г. е била Пионерски дом, след което е съборена, заради "неотложни археологически разкопки". Днес може да се види само на снимки. 
Любопитно: По спомени на Николай Евстатиев Мартинов, син на търновския кмет Евстати Мартинов, Туристическата хижа е построена там, където е щяла да бъде построена Мъжката гимназия "Св. Кирил", като се използват основите ѝ за основи на хижата.

Източник: http://www.trapezitca1902.com 
Прочетете още-  За изграждането на ТУРИСТИЧЕСКАТА ХИЖА
Снимка из колекцията на Павел Енчев
https://starikartichki.jimdo.com

Грета Костова- Бабулкова 
 
ПОДКРЕПИ И РАЗГЛЕДАЙ АЛБУМА

 ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Зимни спомени от старо Търново

Пътеводителят на В. Търново от 1907г. описва зимата в града така: "От есента, която понякога продължава да стои топла и до първите числа на м. декември, незабелязано се преминава към зимата. Последната трае до края на м. януари или до половината на м. февруари, при което острите студени дни (с температура — 15°, —20, —25° С) са редки. Дни с такива температури биват обикновено 3—5 подред, след което настъпват дни с приятна зимна температура (от — 1° до —7° 0). Често през зимата духа южен вятър, който през м. януари очиства снега и накарва дори плодовите дървета да цъфтят. Реката Янтра, която лесно замръзва поради маловодието си, доставя на гражданите лед за през горещите летни дни и прави хубава пързалка за кънки през зимата. Много от покритите със сняг градски улици поради стръмнината си служат за пързалки на децата. "
Д-р Сава Русев с спомените си пише: "През зимата, щом паднеше първият сняг, бяхме по цял ден на пързалката. Шейните си правехме сами или ги правеха по-големите ни батьовци. Отдолу ги обковавахме с демири (железен чембел), за да се плъзгат по-добре. Други се пързаляха с кънки, а трети с дъги от каци вместо ски. Реката често биваше скована с лед, дебел 30 до 40 см. Сечаха го с брадва на блокове, поставяха го в ледници (изкопани трапове в земята) и през лятото го продаваха на бирарии и кръчми за изстудяване на питиетата. Когато станах 10-годишен, почнах да ходя на «каток»-по реката или на двете блата при Зеленка. Щом се стъмнеше, вечеряхме. След това почистваха масата, поставяха голяма газена лампа номер 12 в средата на масата, а ние се нареждахме наоколо. Всеки смяташе, пишеше, рисуваше, без да пречи на другите. Приготвиш ли си домашните, прекръстваш се и лягаш да спиш. Така бързо и дълбоко заспивахме, че сутринта едва ни събуждаха за училище."
 Търновецът Методи Хаджипетков, макар в много неща да е пръв, днес името и делата му са напълно забравени. Едва ли има по-отворен, по-предприемчив и амбициозен човек, така отдаден на родния град, със съществен принос в икономическото и стопанското му развитие, популярен както в търговския свят, така и в обществения живот. Когато се връща от Чикаго, Методи Хаджипетков докарва с багажа си и детски шейни и кънки. През зимата именно той става радетел за надбягване с кънки по замръзналата река Янтра. Както подобава на човек, бил в САЩ, когато организирал пързалянията и надбягванията с кънки, свиквал градската музика и правел бюфет на брега на реката. След това раздавал награди.
Източници: книгата "СПОМЕНИ И АНЕКДОТИ ЗА ВЕЛИКОТЪРНОВЦИ" от Сава Русев -1985г. , книгата"Споменъ за Търново"- Катя Митова-Ганева
Грета Костова- Бабулкова
 
ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Хан Хаджи Николи

В периода 1858 - 1862г. по образец на "Балкапанъ хан" в Цариград, Кольо Фичето построява за нуждите на търговеца хаджи Николи хан във Велико Търново. Той е единственият оцелял през годините от всичките ханове, построени в града, които към 1877г. са били около 70. Тoзи красив хан е разположен в сърцето на стария град, на Самоводската чаршия и е паметник на културата от национално значение.
Работата по строителството отнема около четири години, а в завършения си вид сградата наистина впечатлява – снажна триетажна осанка с каменни колони, укрепящи шикозни барокови балкончета, с просторен вътрешен двор и цялостно елегантно излъчване без то да е за сметка на функционалността. Сградата и до днес остава едно от най-значимите творения на легендарния майстор Колю Фичето. Собственикът ѝ Хаджи Николи е фигура с огромен авторитет за времето си, оставил ярка следа в българското Възраждане и борбата за църковна независимост на българите от гръцката патриаршия. В борбата, за чийто успешен изход е похарчил повече от 500 000 златни лв. собствен капитал, той изгубва и почти цялото си състояние и имущество, но оставя името си чисто.
През 1879г. се завръща в България в тежко материално състояние и завършва земния си път в бедност на 03.09.1892г. Погребан е като основен дарител пред входа на храм „Св. св. Константин и Елена”, където и до днес странниците могат да почетат гроба му.
На плочата с имената на дарителите и благодетелите на храма се вижда, че неговото име стои редом до това на основния дарител митрополит Панарет Рашев, вуйчо на Венета Ботева, съпруга на Христо Ботев. Сградата на Хан “Хаджи Николи" е част от плътен градски силует, разположена на стръмен терен с малка дълбочина. Решена е пространствено със стъпаловидно оформени обеми, ажурни фасади с характерни архитектурни мотиви, конкавни профили на корнизите, парапетите и каменния им цокъл, елиптична линия на сводовете и арките. Тесният издължен двор е ограден от три страни: от североизток – двуетажно крило с приземие; от югоизток – едноетажно крило с приземие; от югозапад – приземно ниво с магазини към улицата и проход към двора. Планът на сградата е от самостоятелни помещения по етажите, които през годините са били складове за стока и работилници. На първо ниво към улицата има дюкяни, които се ползват по предназначение и до днес. Конструкцията е масивен градеж от тухли, камък и желязо. Стените са носещи, изградени от ломен и грубо обработен камък, а етажните плочи са уникални масивни тухлени засводявания. При коридорите с колонади, хоризонталните сили се поемат от железни обтегачи с квадратно сечение. В каменните стаи изтъкнатият търговец хаджи Николи складирал манифактурни стоки, внасяни от Западна Европа и от Близкия Изток, както и произведения на търновските майстори чохаджии, куюмджии, бакърджии и др. Предните дюкяни на хана на хаджи Николи били заети от дръндарин, бакалин, куюмджия, кафеджия и шекерджия. До 30-те години на XX век срещу хана в дъсчени бараки, боядисани в червено, табаците, цървулджиите и опинчарите от Асенова махала продавли стоката си - камшици, седла, цървули, кундури, всичко, правено от кожа. До сега Хан “Хаджи Николи" е претърпял няколко промени. През 1929г. е засегнато югозападното крило, за да се прокара улица с габарит по плана от 1907г. и да се построи старата поща. Демонтираните каменни колони са били апликирани към стената на магазините. Изграден бил каменен надзид с елиптични слепи арки и дървена стряха, а магазините били приспособени за гаражи. В някои от помещенията сводовете са били закрити, а на подовете било поставено дюшеме предвид използването им за бекярски жилища. През 1967-69г. е направена частична реставрация от архитект Стефан Пенков. До 1987г. ханът е отворен за посетители като музейна експозиция на Регионален исторически музей, след което е предоставен на Националния музей на архитектурата, а дюкяните на Архитектурно- етнографски комплекс „Самоводска чаршия”. През 1992г. е реституиран и предаден на наследниците на Хаджи Никола Минчев. През 2006г. внукът на хаджи Николи, д-р Васил Николиев продава сградата и новият собственик, офицер от американската армия Едмънд Бек, който започва реставрацията му. Автентичната фасада и обем са изцяло запазени и съхранени по проекта на арх. Николай Георгиев. Изцяло е подменена покривната конструкция, като за препокриване са използвани автентични стари български керемиди. Колоните са консервирани, арките са конструктивно укрепени. В интериора са използвани естествени материали – дъбов паркет, италианска подова керамика, дървена дограма, врати и мебели от масивно дърво. След реставрацията хан “Хаджи Николи” е отворен за нов живот и посреща посетители като своеобразен културен център и комплекс от кафене, ресторант, вино бар, лятна градина и изложбени зали с музейни експозиции и картинна галерия. През 2010г. ханът спечели специалната награда на журито в националния конкурс “Сграда на годината” за инвестиция в опазване на културно-историческото наследство и “Наградата на публиката”. Източник: Иван Радев, "История на Велико Търново XVIII - XIX век" https://bg.wikipedia.org http://strannik.bg 
Снимки: Грета Костова- Бабулкова 

ПОДКРЕПИ И РАЗГЛЕДАЙ АЛБУМА

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Позив към гражданите на старопрестолния град по случай Рождество Христово

из Общински вестник  Велико Търново от 1934 г.
Великотърновци,
Наскоро настъпват празниците на Рождество Христово — дни на всеобща християнска радост. Има бедни и нуждаещи се граждани, които жадуват за нашата подкрепа. Tехните жилища са студени — нека ги стоплим; техните деца са гладни и голи — нека ги нахраним и облечем; сърцата им са тъжни — да ги ободрим и развеселим, да извършим всичко, за да се почувстват и те през празниците доволни и сити.
Не се иска от нас много, за да постигнем това — само излишното да отделим, онова, без което всеки може да мине, ще бъде достатъчно, за да се подсигурят необходимите средства. Чрез една широка драговолна, социална самопомощ да изразим нашата обществена подкрепа. Към това ни зове нашият християнски и граждански дълг.
Нека в тия дни сърцата се сгреят, от братско съчувствие!
Една топла вълна на християнско милосърдие и състрадание да раздвижи душите по пътя на добротворството!
Петстотин бедни великотърновски семейства чакат облекчение!
Посрещнете благосклонно комисиите! Дайте им помощта си в съестни предмети, в отоплителни материали или в пари — всеки според възможността и състоянието си. За празниците други помощи за бедни не ще се събират от гражданството.
Бъдете щедри! Помогнете, за да Ви помогне и Бог!
Градски Кмет: Г. Пеев
Знеполски Епископ: Софроний.
Началник на гарнизона: Полковник Н. х. Петков, Представител на Благотворителните дружества в В. Търново: г-жа Евпр. Манева.
Старо Търново


ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

©️Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
Публикуваните тук материали са плод на чиста съвест и дълги часове труд. Ако ви харесва това, което правя и можете да си го позволите, помогнете на Старо Търново да съществува
Описание Сума
Дарение 10.00 BGN
Плащането се осъществява чрез ePay.bg - Интернет системата за плащане с банкови карти и микросметки

ПОДКРЕПИ И ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ Generated image

Последвайте блога

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *

Общо показвания