Паметникът на обесените

Из книгата "Между Царевец и Трапезица"- 1931г.
Любомир Владикин

Всички изглеждаме твърде много заети, затуй никого не видях да застане пред паметника на търновските въстаници, да съзерцава сивите блокове и да си спомни за народните светци, на които всеки един от нас дължи частичка от свободата си. Едно време нашият народ умееше да помни. Всеки пътник още от далече туряше в пояса си камък, за да го хвърли върху някoe поразно мяcто и да изрече проклятие. И позорните грамади растяха всеки ден като живо отмъщение. Стореното зло не се изличаваше из народната памет. А там е гробът или лобното място на някой родолюбец, умрял сиромаха за правда и за свобода. Едва се подава дървен кръст, или само неодялан камък е сложен, колкото да личи мястото; но друмник не минува без да погледне и да пошепне: Бог да прости! Не минували край черква ни селяни, ни граждани без да се прекръстят, макар че някои жестоко изплащали твърдата си вяpa: турцитe превърнали много храмове в джамии, ала българите помнели своите светини и се кръстели, когато минавали край тях; но ако ги забележел турчин, догонвал ги с ножа си, или турчетата ги замервали с камъни. Затуй друмниците от далеко се озъртали и, ако никой ги не гледал, прекръствали се бързо и отминавали, ако имало турци наблизо — само навеждали глави и пошепвали няколко молитвени думи. Тогава не е имало паметници — немислими са били през турското владичество. Но не е имало и нужда от тях.
— Вдигайте паметници днес, все по-високи и по-внушителни! Поставете ги посред улицата, да се блъскаме в тях, защото светилищата в душите са разрушени и трябва да ни подсещате на всяка стъпка . . .
Такава болка напада човека като гледа прашния паметник. И хрумват му откъслечни видения. Само преди половин столетие по тези улици черкезите на Фазлъ-паша са водили вързани момци, с въстанически дрехи и пиринчени лъвчета на калпаците. Всички били бодри духом и като Христос безропотно носели своя кръст. Разплакано множество ги съпровождало отдалече: в него осъдените познавали своите близки и с висок глас им отправяли последни думи на прощаване. Пред очите на всички, окачили жертвите на бесилката. Майки и бащи гледали предсмъртните мъки на синовете си. Плач и писъци изпълвали лобното място . . .
В един също такъв черен ден на 1834г. имало е един българин, с чохено джубе и огладен фес, който гледал равнодушно българската Голгота и на кехлибарените си броеници пресмятал печалбите от новата доставка на турския аскер. Този българин е бил Хаджи Юрдан чорбаджи от град Елена. Историята го е заклеймила, че той бил издал „Капинското въстание“ от 1834г., под войводството на легендарния капитан Мамарчев. Въстаниците били хванати и окачени на бесилката. Плакали всички, само Хаджи Юрдан чорбаджи лениво тракал броениците си.
Между обесените през 1876г. въстаници е имало и един саморасъл поет — Бачо Киро Петров, когото мнозина съвременници знаят само по името на една софийска улица. Малцина професионални поети са обичали музите по-искрено от него. Той е бил роден поет, затова на всичко е гледал през своето въображение. За него светът е бил в книга от стихове или проза. Че кой друг би могъл да държи реч с патос и претенция за художественост, под градушка от куршуми? — Когато четите на поп Харитона и на Бачо Киро били обградени в Дряновския манастир и всяка надежда за спасение изчезнала, самородният поет не забравил призванието, си: покачил се на една скала, взел поза и заговорил, едва ли не в стихове. Съдили са го в построения от Колю Фичето конак, същата сграда, в която днес се помещава общинското управление. Съдът се състоял от 7 турци и 7 българи, като председателя-турчин имал 2 гласа (излишна предпазливост—семето на Хаджи Юрдан не знае да противоречи на силните!) В същата зала, в която съдниците произнасяли смъртни присъди над българските въстаници, било писано да заседава Учредително събрание на свободна България, израсла из народната Голгота. Изправен пред съдии, които искали главата му, Бачо Киро давал ясни отговори и никога не пропускал да изтъкне, че е дошло време да се дадат правдини на поробения народ. Често той взимал повод от някой въпрос на кадиите и декламирал готови или импровизирани стихове, повече загрижен за красотата на декламацията, отколкото за своето оправдание. Когато кадията го запитал какъв му е занаята, той отговорил, че е поет и като птичка ходи от клонче на клонче да събира цветове и да възпява хубоститe на природата. В този момент защитникът схванал, че може да иска смекчаване на наказанието, понеже станало ясно, че подсъдимият проявява признаци на невменяемост.
Със силен глас Бачо Киро протестирал пред съда и настоял защитника „да си вземе думите назад!“ Съзнанието, че носи в душата си божий пламък му било по-скъпо от живота.
Най-после, за да обясни на съдиите причината на своето „престъпление“, той си послужил пак със стихове, този път на турски език:
Хакъмъ арамаа бенъ чиктъмъ
ипи де бойнума бенъ тактъмъ!
Сиреч — излязох да търся правото си и намерих бесилката. 
Грета Костова- Бабулкова

Най-старата учителка във Велико Търново

Йордан Кулелиев 

В брой 15 от 6 юли 1928 год. на общ. вестник "ВЕЛИКО ТЪРНОВО“ аз изнесох срещата си с учителките ТЕОДОРА И ЕВГЕНИ ИЛ. ПЕТКОВИ. Te са известни на търновското общество под името „Сестри Петкови". И двете са били учителки във В.Търново. Малцина са, които знаят, че Теодора Ил. Петкова е една от първите наши учителки в девическото класно училище, открито след Освободителната война през 1878/79г. и помещаващо се в къщата на Паница, гдето сега е търговската гимназия. На 1. XI. 1879 год. се открива в града ни девическата гимназия, която се помещава в зданието на Етем-бея, гдето е днес първа прогимназия. Първите учителки в новооткритата държ. дев. гимназия са били: РАЙНА ФУТЕКОВА (Райна княгиня, известната Панагюрска учителка, която шила революционното знаме), МАРИЙКА ФЕРАДОВА И ТЕОДОРА ИЛ. ПЕТКОВА Първите две са руски възпитаници и днес са покойници, а третата е румънска възпитаница, учителствувала 18 години в дев. гимназия и продължава до наши дни да изживява последните дни от своя земен живот. Родена е на 24. X. 1862 год. в гр. В,Търново, гдето и добива първоначалното си образование. Първо при църквата "св. Никола“, а после в училището при църквата „св. Константин" от учителката Еленка х. Ангелова, дошла от Севлиево. През 1870 год, свършва първи клас, а през 1871 год. по препоръката на ЕВГЕНИЯ КИСИМОВА, основателка на женското д-во „Радост“, и по застъпничеството на нейния брат ПАНТЕЛИ КИСИМОВ, пред румънските училищни власти, тя била приета за ученичка в Букурещ в девическия институт „АЗИЛ ЕЛЕНА ДОМНА“. Тук се учила седем години. Поради показан отличен успех и примерно поведение, румънската училищна власт й предложила на държавни разноски да я изпратят в Италия да следва рисувание под условие, че след завършване образованието си, ще бъде учителка в Румъния. Семейни и патриотични чувства вземат връх над предлаганата примамлива перспектива, от която тя се отказва и завръща в България и става учителка. Първото писмо за назначаването й учителка № 7 от 19. XI. 1879 год. е писано от тогавашния директор на гимназията Негово Преосвещенство Митрополит Климент с годишна заплата 1500 лв. Второто писмо за назначение учителка със заплата 4,000 лева годишно № 11. от 11. IX. 1880 год. е писано от директора НИК. КОНСТАНТИНОВ. В първите години на своето учителствуване е преподавала предметите: бълг. език, история, география, алгебра, рисувание, ръкоделие, френски и краснописание. До излизане на живковия закон по нар. просвещение през 1891г. и след него тя е била волнонаемна учителка и е останала като преподавателка по ръкоделие и рисувание. Между запазените ѝ писма има и писмо № 182 от 18. II. 1892 год., с което дирекцията на гимназията ѝ съобщава, че е назначена член в комисията, която има за цел да приготви някои ХУБАВИ РАБОТИ по ръкоделие и рисувание, съгласно окр. предписание на Г-на Министра на народ. просвещение от 9. XI. м. г. под № 10199 за ПЪРВОТО БЪЛГАРСКО ИЗЛОЖЕНИЕ в гр. ПЛОВДИВ. „Като член в комисията, Вий трябва да вземете най-живо участие за приготвянето на казаните неща, щото нашата гимназия, като най-стара от всичките девически гимназии в княжеството, да се представи в изложението с подобающия ней авторитет. За председател на комисията е назначен учителя Д. Стоилов. Директор (п.). С. И. Сирманов.“ По случай венчаването на Н. Ц. Височество княз Фердинанд, с писмо № 299 от 16. II!. 1893 директорът Сирманов ѝ съобщава, че по решение на учителския съвет е избрана за председателка на комисията за изработване подарък за Т. Ц. В. „Приканвам Ви да имате добрината да вземете още от днес нужната грижа за по-щателното приготвяне на поменатия подарък." А с писмо № 547 от 4. V. 1893 год, директорът Сирманов й пише: „Приканвам Ви да съберете най-хубавите неща по ръкоделие, изработени от ученичките, и да ги наредите в салона за показ при посещението на гимназията от ТЕХНИ ЦАРСКИ ВИСОЧЕСТВА". Най-после, с писмо № 337 от 7. IV. 1893г. г-н директора Сирманов пише на г-ца Т. Илиева, волнонаемна учителка при Търновската Държ. Девическа гимназия, че е назначена председателка на комисията, която ще разгледа и даде мнение върху проекта за програма на основните училища в България по предметите: Пение, Гимнастика и Ръкоделие. Цитираме горните писма, за да се види, че учителската й дейност е оценявана от управата на гимназията и ней са възлагали задачи, свързани с общественото реноме на гимназията. След 18 годишно учителствуване, през 1897 год. тя бива уволнена и се пенсионира. По-малката ѝ сестра Евгения, на която тя е била учителка и която през 1883 год. завършва V-то класната дев. гимназия, от 1885 год. също се предава на учителската професия, в редовете на която е била до 1900 година. Двете сестри, поели рано кръста на народното учителство, понесоха и еднакъв обществен кръст. Еднаквата им участ ги свързва и направи неразделни. Но, жестоката съдба раздели неразделните в живота. Навред и всякога тe бяxa заедно. Като отдадоха своята младост, своите физически и духовни сили за образованието и възпитанието на подрастващото поколение, в края на своя живот раздадоха за обществено използуване и всичко онова, що беше за тях мило и скъпо. 
Грета Костова- Бабулкова 

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Бойният празник на В.Търновския гарнизон

Из общински вестник"Велико Търново" от 1934г.
Той се отпразнува на 27 и 28 октомври, събота, когато имаше заря с церемония — и неделя, 9 и пол. часа пред обед, когато имаше панихида, молебен и парад. Това празненство винаги се е извършвало, а и сега се извърши при най-голяма тържественост. При него вземат участие, освен всичките части от местния гарнизон, но всички учащи се в града, всички родолюбиви и спортни организации в строй и със знамената си и почти цялото гражданство. Всичката тази внушителна и пъстра маса от народ се подрежда на широкия амфитеатрално построен колодрум, намиращ се в двора на казармите, даващ всекиму възможност да види и чуе всичко това, което се извършва през време на службата. Тази година празненството доби още по-голяма тържественост, понеже присъстваха областният генерал Г. Филипов началника на 5-та Дунавска дивизия г. Подполковник Тодоров. Първият по чин по обществено положение — генерал Филипов — се яви и изразител на високия смисъл, на идеите и чувствата, които нашето празненство буди в душите и сърцата на всички присътствующи. И в двете си произнесени речи — вечерта на зарята и на молебена, той се прояви като достоен ратник и другар на онези велики народни синове, които геройски загинаха по бойните полета на Тракия и Македония за обединението на българския народ и величието на България, а и днес е още по-достоен носител на същите идеали и верен изразител на свещените завети на загиналите. Всички присъстващи с видима почит слушаха вдъхновените му речи и в душата си шепнаха, че той остана пръв между нас и по своя дух, и по своята светла мисъл и воля за днешна и утрешна България! Великият идеал, великото дело и в миналото и сега са раждали и раждат велики хора. Те са били и са утехата, надеждата и гордостта на България! Жив е българският Бог! Живи са народните идеали! Нека е свещена и вечна паметта на загиналите за Родината! Слава и поклон на живите техни другари и носители на свещените им завети! 
Грета Костова -Бабулкова 

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Да пазим всички залесените места около гр. Велико Търново

Из Общински вестник "Велико Търново" - 1935г. Т. Вълчев- Лесничей 

Видно е за всички, че от няколко години насам залесяванията, които стават из околността на гр. В. Търново, дават вече достатъчно добри резултати. Голямото съзнание, което има всякой един гражданин за запазване на новозалесените фиданки, показва, че и за в бъдеще работата на горската и общинска власт няма да бъде безрезултатна. Трудът на ученици, войници и трудоваци е вече налице — „Орела“/Картала/, където ред години се залесява при най-трудни условия, се облича в своята зелена премяна. Навсякъде, където през последните няколко години се засадиха фиданки, всички се хванаха и смело може да се каже, че ако и за в бъдеще се работи с такъв темп и такова усърдие, картината около гр. В. Търново в недалечно бъдеще ще бъде чувствително видоизменена. Това само може да ни радва и дава кураж на всички ония, които работят в това поле. Като правя тая констатация, дълг ми налага, сега когато настъпват сушите, и буйните треви из културите изсъхват, да се вземат всички мерки за охраняване насажданията от пожари, били те умишлени или неволно причинени, защото в миналото от такива пожари доста пакости са нанесени. От друга страна налага се поне за едно кратко време, да се забрани безусловно ходенето на всички из тия култури, специално за „Орела"/Картала/, където има най-голяма опасност от пожар. Също нужно е веднага да се стегнат оградите; навсякъде, където има извадени и повалени колове и разпокъсана тел, да се изправят, иначе ще дадем възможност на злосторниците да пуснат добитък на паша и нанесат пакости. Надаваме се, че общинската управа както винаги, така и сега ще вземе мерки о време за доброто запазване на създадени вече с толкова голям труд култури около града. Разчитаме и на просветения В. Търновски гражданин, на неговото здраво гражданско чувство, което ще му подскаже да бъде сам най-ревностния страж на залесените места. 

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Истината за древната българска църква

Из книгата на  архимандрит Кирил Рилски, /игумен на Рилския манастир 1929- 1933г./
Нека сега видим каква древност и какви църковни привилегии имат двете съседни древни апостолски църкви: Цариградската и Първа Юстиниановската или Българската. Както Цариградската, така и Българската църква не са национални, а и двете са коренни апостолски, древни църкви и принадлежат на всички православни народности, които населяват техните църковни обширни диоцези. На Цариградската църква църковните привилегии са дадени от II Всеславянски Събор, а на Българската или Първо Юстиниановската — на V Всел. Събор. До 535 година Българската Илирийска църква се е намирала под църковната каноническа власт на Римския Папа. Българската апостолска църква на Балканския полуостров в Илирия е първата основана църква от св. апостола Павла от древните илирийски българи, от които илирийски древни българи е произлизал и св. Климент, сътрудника на св. апостола Павла при основаването на Българската църква, който е и бил пръв български епископ на тази древна апостолска църква, за когото говори и самият св. апостол Павел в своето послание към Филипийците в в. IV гл , 3 ст. Църковният език в древната българска църква е бил латинския богослужебен език. Той е бил и писмен език на старите илирийски българи, които считали себе си за Римляни. Тази древна българска църква в Илирия е била подчинена на църковната власт до 535 година на Римския папа. Цели 10 години Римският папа е протестирал и не е искал да признае самостоятелността на тази древна Българска църква, която отсетне е била наречена с името на Първа Юстиниания от V Всел. Събор по името на византийския император Юстиниан Великий. Най-сетне V Всел. Събор турил край на папскитe протести, както ние виждаме от издадения закон в 545 година от византийския император Юстиниан Великий, с когото Блаженейшият архиепископ на Първа Юстиниания по своите църковни привилегии се изравнява с Римския, Цариградския и др. Блаженейши архиепископи и глави на поместнитe самостоятелни църкви. Тогавашният Римски папа Вигилий във време на V Всел. Събор е бил в Цариград, при всичко и да не е заседавал лично на Събора, но съборните актове на V Всел. Събор е подписал. Че е бил изравнен по своите църковни привилегии Блаженейшият Архиепископ на Първа Юстиниания или България, ние виждаме от Номоканона на просветения Цариградския патриарх Фотия, който по тълкуването на 131 Юстиниановска новела, в която се говори за църковните привилегии на Блаженейшите Архиепископи и глави на поместните самостоятелни църкви, той прави за своите съвременници следващата от голяма историческа важност забележка, като казва: „Разбирай от настоящата Юстиниановска новела привилегиите на архиепископа на България, защото той е архиепископ на Първа Юстиниания, отечеството на императора Юстиниана. България заради това се нарича Юстиниания, защото император Юстиниан е присъединил тази страна под властта на римляните(Bibli-othecae juris canonici veretis tomns secundus Opera it studio Gulielini Vodi et Henrici Justelli. Chrustophori F. Lutetiae Pa* ssiorum 1661, r. 822).
Самият способ за поставянето на Блаженейшият архиепископ на Първа Юстиниания или България е указан в императорския закон на византийския император Юстиниан Велики, издаден в 535г. на името на първия самостоятелен Блаженейши архиепископ на Първа Юстиниания Кателиана, в когото говори император Юстиниан Велики на Блаженейшия архиепископ на Първа Юстиниания Кателиана: „И така щото да знае твое Блаженство на нашето име, ние отправяме настоящия закон към твоята почтена катедра, щото църквата на нашето отечество да има постоянно такова благоволение за слава на Всевишния Бог и за вечно поменуване на моето име. Когато управителя на твоята катедра отиде от този свят, то тогава ние установяваме нейния Архиепископ да го поставлява свещения събор от митрополитите, както това приличествува на архиепископ, който се почита от всичките църкви“ (XI новела Юстинианова). В сила на тези църковни привилегии, дадени на древната апостолска Илирийска църква от V Всел. Събор, като е бил изравнен по своите църковни привилегии Илирийският Блаженейши Арх. с Римския, Цариградския и др. когато отпаднал Римския Блаженейши архиепископ в 1054 год. съвършено от вселенското църковно единство, то, съгласно църковните канони западният апостолски Илирийски престол е поел под своето църковно управление всички православни народи, които са населявали църковния диоцез на Римската църква и са останали верни на своята православна праотеческа вяра и подир отпадането на Римския архиепископ от вселенското единство. Запазили са се три грамоти на охридския патриарх Паисия от 9 юний 1566 г., в които се говори за църковните привилегии на наместник-митрополита на Охридския апостолски патриарши престол в Южна Италия митрополита Тимотея. Помежду многото църковни привилегии, в които се описва подробно в казаните три грамоти от Охридския патриарх Паисия до своя наместник митрополит в Южна Италия Тимотея, се говори, че Негово Блаженство Охридският патриарх Паисия дал правото на своя наместник митрополит в Южна Италия митрополита Тимотея да вари и освещава св. миро за православните два и половина милиона гърци и албанци в Южна Италия. Тези три грамоти на Охридския патриарх Паисия служат за веществени исторически паметници за каноническото църковно владение на Охридските патриарси в църковния диоцез на Римската самостоятелна църква, на православните народности, които са останали верни на своята праотеческа православна вяра (Новые данныя къ Истории Охридской Apxieпиской XVI, XVII и XVIII в. в. И. С. Пальмовъ. СПБ. 1894 г.).
Когато са владеели Охридските Блаженейши патриарси Южна Италия църковно два и половина и повече др. православни народности, е станало пренасянето на св. мощи на св. Николая Мирликийски Чудотворец от Мирликия в Южна Италия в гр. Бар, то Охридският Блаженейши патриарх е установил поместния празник на 9 май ст. ст./ 22 май нов ст. да се празнува ежегодно. Този поместен празник на апостолската Илирийска църква не се празнува в Цариградския диоцез на Цариградската църква. Както поместния празник — пренесение мощей св. Николая, така също и празника Покров св. Богородици са преминали от България наедно със славянските книги и в Руската църква, където така също се празнуват много тържествено всяка година. Древната Българска църква, която е била основана в Илирия непосредствено от св. апостола Павла от древните коренни жители на Балканския полуостров илирийските българи под църковната власт на Римския папа до 535 г., тя се уважавала много за нейната древност и апостолско достойнство, както на запад, така и на изток. Така напр. св. Ириней Лионски, който е живял в II век на християнската ера, е посочвал като за образец на чистото учение на българската църква в Илирия като е казвал: „Че всеки там ще да види самитe катедри, основани от апостола Павла“. (Догмат. Богословие Еп. Силвестра). Св. Василий Великий пише в своето послание в Илирия до Българския Арх. Валериана и му казва: «Ибо если только незаключенiи уже времена мipa сего, и остается еще житiя человЪческаго, то необходимо, чтобы некогда вами обновлена была веpa на Востокеe, и чтобы при времени вознаградили вы Востоке за те блага, какыя получили отъ него“. (Творешя св. Василия Великого ч. VI, Москза, 1847 г, 212). Както виждаме, св. Василий Великий е уверен, че апостолската Илирийска църква вечно ще да запази чистотата на апостолското учение и възлага надежда, щото в едно далечно бъдеще да отиде и да обнови вярата на Изток.
На Сердикийския събор, който е станал в 347 г. в древния Илирийски град Сердика (София) и провинцията Средиземна Дакия, помежду всички епископи—западни и източни, са заседавали и православните български епископи на стара класическа България. От тази древна Илирийска България е останало да носят името Илирийските самостоятелни архиепископи, като се наричат Блаженейши архиепископи на България. Също така от тази древна класическа България в Илирия е останал да носи древния исторически титул и Костурският митрополит: „Костурски митрополит и екзарх на всичка Стара България“. Тук под думата Стара България не се разбира първото българско царство, а се разбира онази класическа Стара България, на онези древни илирийски българи, които са били коренни жители на Балканския полуостров, където те са живели и до историческите времена, които древни българи принадлежали към тракоилирийските стари племена на Балканския полуостров. Ние виждаме следи от тази древна българска църковна иерархия и в много по-късно време, когато вече тези древни илирийски българи са били вече съвършено ославянени. Така напр.: „В едно от сраженията Динчо пада и византийците стават господари на целия Балкански полуостров. Първата тяхна работа след това е била да проводят на заточение владиците: Гаяна — Нишки, Домниона — Софийски, Евангела — Кюстендилски, Лаврентия — Охридски и Алциса — Неаполитански (Превески). В 505 година българите от София и Кюстендил се подигат под водителството на Виталиана и ги повръщат. След смъртта на Домниона Софийски, император Юстиниан Великий му е поставил саркофаг пред църквата „Св. София в София, което показва, че Домнион е служил в тази църква“. (Кой е Климент Охридски? Критическо изследване от Д-р Ганчо Ценев София. 1915 г., стр. 27). Тези български Владици, които са били изпратени на заточение от византийците са били под църковната власт на Римския папа до получаването на самостоятелността на Юстиниановската или Българската църква. Тъй като те са били на заточение в 505 год., а Император Юстиниан е встъпил на императорския византийски престол в 527г., а първият самостоятелен архиепископ на Първа Юстиниания или България е бил архиепископ Кателиан, който получил своята самостоятелност в 535 година. Тези древни илирийски българи и в много по-късно време, когато вече са били съвършено ославянени, са имали и свой светлейши княз, което обстоятелство показва, че те съвършенно не са били подчинени под Византия, както това ние виждаме от посланието на св. Григорий Велики, папа Римски, който е умрял в 604 год, до Блаженейшия архиепископ на Първа Юстиниания Иоанна, който му пише по случай на неговия избор следното: „Григорий Иоанну, епископу первой Юстиниани в Илирии „самият знак на благостта и на добротата, това е единодушието на всичките при избирането на когото и да е. Заради това, като получих от братята и со епископските наши донесението за това, щото вие единодушно сте били избрани со съгласието на всичкия събор и с волята на светлейшия княз, ние с голяма радост възнасяме благодарение на Всевишния Бог, Който благоволил да устрои така, щото всичкия ваш преминал живот и всичките ваши преминали деяния са се показвали до толкова одобрителни и похвални» щото вие по своите достойнства сте се понравили на всичкитe, а това е достойно за голяма похвала". . . (Migne Pat-rologiae cursus comphetus i 77, n. 588).
Официалният богослужебен език в древната българска църква е бил латинския; когато древните българи са съвършено ославянили, то латинският богослужебен език в българската църква е бил заменен със славянския — старобългарския богослужебен език. Но православната самостоятелна българска църква никогаж не е забранявала на своите духовни чада, които населяват нейния духовен диоцез, на не славянските православни народности, да употребяват в своите църкви богослужебните езици: латинският, гръцкият, румънският и албанският. При всичко и да се слели древните илирийски българи в славяните, когато са дошли на Балканския полуостров и са изгубили своя език, но пак ославянените българи са същите ония българи, които само са изгубили своя език: но в жилите им пак тече кръвта на старите българи, защото в същите Илирийски провинции, които са населявали древните българи, населяват ославянените българи и в настояще време, така също и в днешните ославянени българи се забелязват в характера им черти както добри, така и лоши на старите българи (Илирийски българи). Ако да не беше светотатствената ръка на фанариотина — невежа да унищожи всички древни веществени паметници за миналото на древните балкански народи, и ако да не бяха изгорени богатите книгохранилища, които са били препълнени с пергаментни древни ръкописи: латински, гръцки и славянски, а може би някои с езика на древните българи с латински букви, то щяхме много нещо повече да знаем за тези древни илирийски българи на Балканския полуостров, от които е била основана първата българска църква от св. апостола Павла (Римл. 15, ст. 19). Този голям вандализъм на Цариградската елинистическа патриаршия — изгоряването на пергаментните ръкописи; латински, гръцки, старобългарски и др. и за унищожението на античните надписи и др. веществени исторически паметници, които са се намирали в целия църковен диоцез на Българската или Първо Юстиниановската самостоятелна църква, никогаш няма да прости просветеното человечество. Българската или Първо Юстиниановската църква, чийто църковен диоцез обнима почти целия Балкански полуостров, е играла главна просветителна роля помежду древните балкански племена на Балканския полуостров и тя е имала в своите книгохранилища богат исторически материал за всички изчезнали древни балкански племена.
Забел. Една част от Илирийските древни българи, във време на преселение на народите, са напуснали бащините си огнища на Балканския полуострова и са се преселили във вътрешността на Русия, където основали българско Камско царство. В VII век, когато вече Балканските древни Илирийски българи са били съвършенно подчинени политически под Византия и ославянени, то камските българи се притекли на помощ на своите едноплеменници Балкански илирийски българи, като е дошъл Аспарух с една дружина Камски българи, които под водителството на Аспаруха, обединили Балканските Илирийски българи, свои съплеменници, в едно и по такъв начин е било турено основата на първото българско царство, на ославянените вече Балкански българи, което е просъществувало до 1018 година, до времето на Византийския император Василия Българоубиец, който е подчинил Първото Българско царство под политическата власт на Византийската империя. Камските българи, които са дошли на Балканския полуостров в началото на VII в. под предводителството на Aспарух за да помогнат на своите едноплеменници Илирийски Балкански българи и ги избавят от политическото иго на византийците са изповядвали древната езическа религия на своите прадеди, които са изповядвали още в най-древно време, когато те са живеели на Балканския полуостров преди преселението на народите и преди техните прадеди да са се преселили от Балканския полуостров във вътрешността на Русия. Местните Илирийски Балкански българи, които са приели християнството непосредствено от св. апостола Павла (Рпм. 15 гл., 19 cm.) на които българи пръв български епископ е бил св. Климент (Фил. IV гл., 3 cm.), които са имали своя църковна българска иерархия; те са подготвили към християнството дошлите Камски българи на Балканския полуостров под предводителството на Аспаруха....
Всички византийски императори, като се започне от първия християнски император Св. Константин Велики, Юстиниан Велики и всички дp., са указвали голямо почитание и уважение към древната апостолска Българска или Първо Юстиниановскатата самостоятелна църква. Даже и византийският император Василий Българоубиец, който в 1018 год. е покорил първото Българско царство, се е отнесъл с голямо почитание и уважение към тази древна българска апостолска църква, като издал три грамоти, които са се запазили и до наше време, които са охранявали нейните църковни привилегии и нейните църковни области. Даже когато Византия паднала под турско владичество, а така също и второто Българско царство, то и турските султани, като приемници на византийските императори, са уважавали църковните привилегии на древната апостолска Българска църква до 1767 год, когато Отоманският Султан Мустафа по настояването на тогашния цариградски патриарх Самуил I, е отнел гражданските привилегии. Тя е престанала временно да функционира до 1870 год., когато Султан Азис с особен царски ферман от 20.11.1870 г. повърна гражданските привилегии на древната българска самостоятелна църква и тя пак започна да функционира, да се нарежда, съгласно църковните канони, и да се ползува с всички църковни привилегии, дадени ней от V Вселенски Събор. Ние виждаме от Императорския закон на Юстиниана Велики, издаден в 545 г., който съставлява 131 Юстинианова новела, в която се говори за църковните привилегии на Блаженейшите архиепископи и глави на поместните самостоятелни църкви: Римския, Цариградския, Първа Юстиниановски и др, че Римският архиепископ заема по чест първо място между всичките архиепископи на Вселенската църква, а подир него второ место заема Цариградския Блаженейши архиепископ. Но подир 1054 г., когато Римският Блаженейши архиепископ е отпаднал съвършено от вселенското църковно единство, то Цариградският архиепископ заема неговото първо почетно место помежду всички други самостоятелни архиепископи на православната Христова църква. Но това почетно място, което той заема помежду другите Блаженейши Архиепископи на Вселенската Христова църква по чест, не му дава право да се меси в църковния живот на другите самостоятелни поместни църкви, защото вмешателството е противно на църковните канони (III Веел. съборъ, 8 прав. и др.)...
! Във Всеселенската Христова църква има седем главни коренни самостоятелни църкви, които съставляват съборната Христова църква и които са указани пророчески под названията на седемте Малоазийтски църкви, а именно: Римската (Апок. II гл. 1—7 ст.). Александрийската (Апок. II гл., 8—12 ст.), Антиохийската (Апок. II гл,, 12—18 ст. ст.). Цариградската (Апок. II гл., 18—29 ст.), Йерусалимската ("Апок. III гл., 1—7 ст.). Първо Юстиниановската или Българската (Апок. Ill гл., 7-14 ст.) и Руската (Апок. Ill гл. 14-20 ст.). Всичките тези седем самостоятелни църкви съставляват Вселенската Христова църква и си имат всичките строго определени от църковните канони църковни диоцези, а така също са определени от църковните канони и техните църковни привилегии. От тези главни седем самостоятелни църкви са и двете древни апостолски църкви: Цариградската (в Тракия) и Българската (в Илирия), които си имат строго определени граници още от времето на вселенските събори, а също и своите църковни привилегии. Както Цариградската, така и Първо Юстиниановската или Българската църкви не са национални, а са древни апостолски църкви, които принадлежат на всички православни народности, населяващи техните обширни диоцези... В границитe на един църковен диоцез на известна поместна самостоятелна църква могат да се образуват няколко политически държави, каквато е напр. нашата Българска или Първо Юстиниановска църква, в църковния диоцез на която са се образували Балканските православни държави: България, Сърбия, Румъния, Черна Гора и Албания; но въпреки това духовната връзка помежду всички епископии на целия църковен диоцез е запазен в каноническо църковно отношение, независимо от политическите граници, които не бъркат на каноническото единство на всичките епископии от целия църковен диоцез на поместните самостоятелни църкви. Както църковните канони не позволяват да се отнимат църковните канонически области от една поместна самостоятелна църква и да се присъединяват към друга, така и гражданските закони на всяка една политическа държава не допущат чуждо вмешателство в своята държава и са длъжни всички верни поданици на всяка една политическа държава да почитат, уважават и строго да изпълняват държавните закони, в която държава те живеят и се се считат граждани. В такъв случай се е създала древна църковна практика в православната вселенска Христова църква, щото когато се случи църковните канонически области на известна поместна самостоятелна църква да съвпадат в политическите граници на няколко политически държави, то в такъв случай, за да се запази църковното единство помежду всички епископии от целия църковен диоцез на известна поместна самостоятелна църква, се откриват в тези политически държави автономни митрополии границите на които съвпадат с политическите граници на тези политически държави и се доверява църковното управление на тези църковни области на най-старшите митрополити от тези политически държави, които стават наместници на блаженейшия свой Архиепископ и глава на тази самостоятелна църква, в чийто църковен диоцез са се образували тези политически държави, които, от негово име, наедно с другите епископи от тези политически държави, управляват самостоятелно тези автономни митрополии, съгласно църковнитe канони. Всичките епископии на тези автономни митрополии поменават каноническото име на своите автономни митрополити, а автономните митрополити-наместници от тези политически държави, поменават името на своя блаженейши Архиепископ, в чийто църковен диоцез се намират техните автономни митрополии. С поменуването на каноническото име от автономните митрополити наместници на своя блаженейши Архиепископ и глава на поместната самостоятелна църква, в черковния вечен диоцез на когото се намират автонимните митрополии, се заключава духовната връзка и каноническото единство на всички православни епископи и митрополити от целия църковен диоцез. Такива автономни митрополии и патриаршии са били в старо време на апостолския Илирийски Юстиниановски патриарши престол: Търновската и Ипекската патриаршии. Такива автономни църковни управления са и сегашните Балкански православни държави: България, Сърбия, Румъния, Черна-Гора, Албания и областите: Бесарабия и Босна-Херцеговина. Всичите тия църковни области съвпадат в църковния диоцез на старата Българска или Първо Юстиниановска църква в Илирия. Този общо църковен ред в православната църква има предвид гръцкия църковен историк Никифор Григораса, когато говори, че търновския епископ е бил подчинен на църковната каноническа власт на Блаженейшия Архиепископ на Първа Юстиниана — Охрида.
Прочетете какво пише и Д-р Ганчо Ценов-  Глава II Първа Юстиниана
 "Кратки спомени из миналия ми живот (1861-1931)", София, 1931 година 
⏩👉НЕПОЗНАТАТА ИСТОРИЯ
Грета Костова- Бабулкова 
 
ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

© Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.

Деню Чоканов и неговата известна фамилия

Деню Маринов Чоканов е роден на 12 септември 1901 г. в Търново, в многодетно семейство. Баща му Марин Денев Чоканов е брат на известния търновски художник Борис Денев Чоканов и по професия е дърводелец, резбар и мебелист. Още от невръсно момче Деню се учи на занаят при баща си, а като ученик в гимназията става глава на семейството, тъй като баща му е мобилизиран през Балканската и Първата световна война.

В своята автобиография Деню Чоканов пише: "Родната ни къща се намираше в Дервентската махала, кацнала над скалите, а долу шуми Янтра. Насрещната панорама, която се развиваше пред очите ми, стоейки на чардака, почваше от Арбанаси, минаваше през Ксилифорските баири, Царевец, Трапезица и свършваше със Света Гора. Този начупен терен, през който лъкатуши и се промъква Янтра, през различните годишни времена, в зависимост от сезона ставаше интересен. Тази обстановка закърми в мен: обичта към родния пейзаж. Още в първоначалното си образование бях определен като ученик, който най-хубаво рисува. В гимназията при устройване на "утра" в читалище "Надежда", винаги бивах ангажиран за концертно рисуване. При завършване на гимназията през 1921 година, устроих в Девическата гимназия изложба с картини на социална тема и пейзажи от родното Търново."
 
Деню Чоканов завършва Търновската мъжка гимназия, а след това работи в дърводелската работилница на своя баща. През 1922 г. е назначен като волнонаемен учител в непълната гимназия в гр. Преслав. Това му дава възможност, покрай педагогическите задължения да разполага с доста свободно време за рисуване. Накрая на учебната година устройва изложба със сюжети от града и околността. Изложбата се посреща като небивало събитие в града. В младия художник се проявява силно присъствието на фамилията на Чоканови, която вече е била дала своя първи крупен представител — Борис Денев (Чоканов). Племенникът тръгва по пътя на чичото. Деню Чоканов постъпва в Художествената академия не за да се създаде като художник (той вече е правил свои изложби), а за да усъвършенствува изкуството си. От 1928 до 1935 учи живопис при проф. Димитър Гюдженов в Художествената академия. Малцина са художниците, така неотклонно предани на Велико Търново, както Деню Чоканов. Нещо повече, надали има друг майстор на четката, който толкова пъти да е рисувал града над Янтра върху платното. За него родният град е бил негова съдба, присъствува още в първата му изложба и преминава през всичките му изложби — цели шест десетилетия. За първата си изложба художникът пише в своята автобиография: "..След завършване на Академията аз успях веднага да устроя моя самостоятелна изложба в София. Изложбата ми беше преди всичко със сюжети от родния град В. Търново. Откриването стана от писателя Ангел Каралийчев, с който бяхме съученици от Търновската гимназия. Общо имах около 60 табла, от които около 20 бяха в по-малък, формат.. Изложбата се посрещна много добре. Бях изненадан от успеха ѝ, както в морално, така и в материално отношение. Купени ми бяха картни от Полското и Чехско посолства, от пълномощния министър на Белгия, институти и частни лица. Така тази изложба с успеха си определи моя творчески път на художник пейзажист.."
 
Търново е бил и в центъра и на юбилейната, предсмъртна изложба на Деню Чоканов. Последното желание на художника е било да остане завинаги в него и да го рисува. Последна страница, вдъхновена, звучаща като мажорен финал на симфония е била юбилейната изложба на Деню Чоканов. В нея той казва прощални думи за своя град. Умира на 1 март 1982 г. Този град, който известният търновски художник възпя многократно, няма да забрави своя почетен гражданин. В него и за него той остави своите картини — паметници на привързаност и обич. В него той остави себе си.
Деню Чоканов в едно интервю казва:" В търновския пейзаж винаги разкривам все нови неща. Може сто пъти да съм минал край едно място и в един миг го виждам сякаш за първи път." Бележитият художник „разнася“ своя град не само из страната, но и далеч от нея. Негови картини са прекосили много граници на нашия континент, а някои са „отплували“ и за други континенти — до далечна Бразилия, Ню Йорк и другаде.
 
За фамилията Чоканови
Николай Тарапанов, родственик на известния търновски художник споделя:  "Деню Чоканов е чичо на баба ми по бащина линия, брат на прадядо ми. Когато бях малък чичо Деню редовно ни гостуваше със семейството си. Винаги се получаваше голяма веселба, беше център на компанията, с огромно чувство за хумор и леко "цапнат в устата". След като почина, съпругата му стринка Вера редовно идваше от София за по няколко седмици и шиеха ръкоделия с баба ми. Стринка остави дарение от много картини на Търново. Вера беше много по-млада от Деню и беше връстница на баба ми, може би затова си пасваха. Дъщерите на чичо Деню са живи и здрави, Джина живее в Лондон, а Моли в Брюксел още от млади години. Моли, по-голямата дъщеря, беше много близка с баба ми, редовно си пишеха и Моли я посещаваше, когато си идваше в България. Те бяха  първи братовчедки, но заради късният брак, който е втори на чичо Деню, се получава едно поколение разлика в годините и Моли наричаше братовчедка си лельо Мери. Когато почина баба ми с Моли започнахме да си пишем и оттогава станахме много близки.
Преди години ѝ гостувахме в Белгия, после тя организира съвместна  изложба в София -  Деню и Моли Чоканови.

Аз помагах и тогава се разрових в интернет и  видях колко оскъдна е информацията за този велик художник, а това което най-много ме разочарова е, че не се споменава че е племенник на Борис Денев и имат много общи неща и прочие. Борис Денев, роден през 1883 г. и има 17 години разлика с брат си- Марин. Почувствах се длъжен да направя нещо по въпроса и предложих на Моли да споделим информация в пространството. Тя ми изпрати много документи, стари вестници, диапозитиви, снимки и др.  
Ето част от тях-
Ловджийската книжка на Марин Денев Чоканов- брат на известния търновски художник Борис Денев Чоканов  


Родословно дърво на фамилия Чоканови
Картини на Деню Чоканов

   

Прочетете още: Спомени за татко- Моли Чоканова

ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Градският дом

Из "Между Царевец и Трапезица"- Любомир Владикин

Има ли нещо по-безинтересно за туриста от едно „Общинско управление“? Но Градският дом на Търново е друго — той е най-ценният паметник на възкръсналото българско царство. Планиран и съграден към 1872г. от дряновския майстор Колю Фичето — един доморасъл гений на архитектурата — този просторен конак е изгорял до основи, но търновци са имали отличната идея да го възобновят точно такъв, какъвто е бил, без ни най-малка промяна. Те не се помамили по модното и запазили незаменимия паметник, за да го предадат на поколенията.
Влизам в един своеобразен трем. От него две широки стълби завиват към горния етаж. Изкачвам се и пред мене се открива един грамаден салон. Мека светлина прониква през прозорците, открити върху двете по-къси стени на правоъгълника. Другите стени cа без прозорци — по тях личат множество врати, които водят в отделни стаи, сега канцеларии. Залата е малко мрачна. Таванът е дъсчен и почернял от времето. Подът е стар и жалобно скърца под стъпките. В този час тук е безлюдно и тишината, заедно с полумрака, създават настроение; подобно на онова, което изпълва старите полузабравени манастири.
А тука преди половин век е кипял живот. В тая зала е туптяло младото сърце на новоосвободен народ и се полагали основите на Третото българско царство. Тука е заседавало Учредителното народно събрание.
Тогава залата е била наредена на редици столове, 231 на брой. Хей там е била трибуната. И когато всички представители заели местата си, всред гробно мълчание се отворила една от ония странични врати и се явил нисък, набит мъж, в генералска униформа, с дълги бакенбарди и хубав, мек поглед — княз Дондуков! И сякаш чувам да кънти в залата неговия трептящ от вълнение глас: — „Достопочетннейшее собрание представителей княжества! По волe и предначертаниям Всемилостивейшаго моего Государя, приветствую Вас с откритием перваго в освобожденной стране вашей народнаго собрания, долженствующаго положит прочное основание государственому устройству новаго княжества“ . . .
И накрая, пожелал „успешно свършване на предстоящите трудове“. Но покрусено от тъга е било сърцето на първите народни избраници, тъй покрусено, че не са могли да почнат работата си — гласуване Органическия устав. Една част от залата е оставала празна — това е било мястото на делегатите от откъснатите български земи: Добруджа, Тракия, Македония и Моравско. Даже Южна България не била представена...
И като уста, през които говори Майка-България, председателят на събранието, Негово Блаженство Антим станал и със „сълзи на очи — както се казва в протоколите, с глас разтреперан, тихо, като че за себе си, но доста внятно произнесъл скръбните думи на пророк Иеремия: „Глас в Раме слышан бысть, плач и рыдание и вопль мног: Рахиль плачущися чад своих, и не хотяше утешитися, яко не суть".."Тъй казва Господ: глас се чува в Рама, писък и горко ридание: Рахил плаче за децата си и не иска да се утеши за тях, защото ги няма."
И този плач Иеремиев още и днес раздира българската душа.
*
Тука „Комисията“ се е явила със своя знаменит „Рапорт върху основните начала на конституцията за българското княжество“, да иска в основния ни закон „да вее дух на разумен консерватизъм“.
И струва ми се, че виждам рошавата глава на Петко Каравелов да изпълва залата с искрите на своето младежко народовластие. Виждам дядо Славейков, с коравите бозеви дрехи и вдъхновено лице, да казва от трибуната знаменитата си апология на своя народ: „ . . Какво е изработила комисията? Какви са тия бабини деветини?(ръкопляскания). Всичките ни неприятели са ни борили с това, че не сме били узрели за свобода. Но ето че една комисия от Народното събрание иде да потвърди думите им . . . Те искат Конституция, в която да веe нещо, с други думи, искат някаква вятърничава конституция (ръкопляскания). Искате народ свободен, а отнемате му свободата; искате правителство крепко и силно, а отнемате му силата; боите се от съприкосновение на правителството с народа и туряте преграда помежду им“...
Така може да говори само един народен трибун и роден поет. Колко трезвеност, природен ум и ненадминат идеализъм у онези скромни труженици! Дали далечината ги превръща в монументални фигури, или ние сме станали твърде мънички в сравнение с тях, ние — жалки синове на кариеристични времена?
 
Грета Костова- Бабулкова  
©️Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
Публикуваните тук материали са плод на чиста съвест и дълги часове труд. Ако ви харесва това, което правя и можете да си го позволите, помогнете на Старо Търново да съществува
Описание Сума
Дарение 10.00 BGN
Плащането се осъществява чрез ePay.bg - Интернет системата за плащане с банкови карти и микросметки

ПОДКРЕПИ И ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ Generated image

Последвайте блога

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *

Общо показвания