Автор: Змей Горянин
Един от многото светилници на българщината е ХАДЖИ МИНЧО ОТ ТЪРНОВО. Малцина
го познават истински. Знаят го от една стара песен, сега вече
опростачена и превърната на безсъдържателен кръчмарски шлагер.
" В Цариград се беглика продава,-
Хаджи Минчо от Търново наддава..."
Хаджи Минчо от Търново наддава..."
А
Хаджи Минчо най-малко е подходящ за герой на кръчмарски шлагери. Та и
самата тази стара песен, със своята историческа стойност звучи
безобразно и грозно в устата на цигани цигулари. Защото е създадена за
един войник служил достойно на своя народ и умрял на поста си.
Хаджи
Минчо е търговец- тежък търговец на колониални стоки и манифактура. В
Търново има седем магазии и седем клона на фирмата му разнасят неговата
слава из цял свят: от Бирмингам, през Хамбург, Лайпциг, Виена, Пеща,
Смирна до Калкута. Освен това две негови подцентрали работят в Одрин и
Цариград. И този тежък търговец, облечен с анадолски кюрк, подплатен с
кожи от белки, с черни еминии и венедишки чорапи си е позволявал
патриотичната дързост да не носи морав анадолски фес, а черен самурен
калпак- българска народна шапка. Той си позволява тази дързост, защото
касите му пращят от злато и защото австрийският консул на пътя от Свищов
за Цариград се отбива непременно в Търново да му гостува и да му донесе
много здраве от неговия ортак, завеждащ клона във Виена-прочутият
народник Д-р ЕВСТАТИ СЕЛВЕЛИ. Отивайки си по пътя, консулът е натоварен
от Хаджи Минчо да занесе много здраве на приятеля му Великия везир на
Цариград. И тъкмо този човек, този първенец на Отоманската империя е
най-отявлен народник, най-решителен закрилник на сиромашията, която в
ония черни години е била най-голяма част от българското поробено
население.
Хаджи Минчо не държи парите си затворени в касите, защото има философско разбиране за тяхната стойност:
-
Парата е дадена да робува на човека, а не човекът на нея. Като стои
затворена, тя зеленясва. Като се търкаля по света, добрини прави.
В
1835 година един Хаджи Минчо побратим- търговецът Велчо Джамджията бива
обесен насред Търново, защото подготвял бунт против Падишаха. Хаджи
Минчо не е замесен във Велчовата завера, но именно поради това му са
развързали ръцете да продължи Велчовото дело, ако не с барут и стомана,
поне с просвета. Още с обесванеето на Велча, той поема изцяло издръжката
на българското училище, което противопоставя на гръцкото-владишко. Той
удвоява заплатата на даскал Андон Никопит, та да не би фанариотът
Иларион Критски да го съблазни с повече пари. И най-голямата му радост е
тази да види, че гръцкото училище се затваря. Тогава той пише на зетя
си в Цариград:" С Божа помощ смогнах да отсеча най-страшната глава на греческата стоглава хидра!"
Няколко
години по-късно Хаджи Минчо повиква от Цариград лекар- варненецът Д-р
Алеко Христофидис, който да цери безплатно търновската беднотия. За
всеки беден болник е заплащал Хаджията. Тук му е мястото за една скоба.
Доктор Алеко е бил от Варна, но когато изучил медицина във Франция и се
убедил, че никой не знае къде се намира България, предпочел да минава за
грък. С идването си в Търново, той бил изненадан от факта, че един
толкова голям и почитан човек, като Хаджи Минча може не само да не се
срами от българщината си, ами и да се гордее с нея. Това го заставило да
се опомни и още в първия месец от работата му в сърцето на България,
той заменил предателското гръцко име с български-така станал Д-р Алеко
Христов.
За
да може докторът да работи спокойно, Хаджи Минчо му отпуща безплатно
един от своите дюкяни за аптека и амбулатория. И веднага пише на ортака
си във Виена: "Достопочтений ми Доктор Евстате, драгий ортак, моля с
първия пампор да ми изпратиш една специрия /апетека/ цял такъм. Да е от
хубава по-хубава, а за парите не мисли! Прати ми фактура!"
Той
получава медикаментите за специрията заедно с фактурата за стойността
им и веднага отнася последната в своята сметка, като "лични и домашни
разходи".
Когато
през зимата Селвелията се връща в Търново, за да приключат баланса на
фирмата и вижда как е наредена Хаджи Минчовата амбулатория и аптека и
как е заведена по книгите виква обидено:
-
Дядо Хаджи, грехота е! И аз искам да бъда съдейник на такова благородно
дело. Каквото е направил Хаджи Минчо за доброта на българите, направила
го е цялата фамилия. Искам и аз да участвам в загубата от специрията!
На тази постъпка на ортака си Хаджията се усмихва и отвръща:
- Ех, Стате, Стате! Не са те развалили съвсем европейците! Още си е останала у тебе чиста българщина!
А
колко е била чиста българщината у Хаджи Минча личи от неговото последно
дело: най-голямото събитие в империята през 1855 година.
В
топлата кантора на фирмата "Хаджи Минчо, Селвели и съдружие" не влиза
воя на януарския вятър, нито едрите снежинки. Жаравата аленее в големия
бакърен мангал. На една маса Иванчо Радювич- търговски пътник на
фирмата-брои пари. На други две маси писарите нанасят по тевтерите
сметки и фактури. При прозореца на низката софа седи със скръстени крака
Хаджи Минчо, отпива с дребни глътки кафето, върти тежките божигробски
броеници и бавно чете "Благонравие"-то на Райно Попович. В кантората
страхливо се вмъкват неколцинаа селяни с протрити ямурлуци, с окърпени
цървули и с почтително свалени охлузени калпаци.
- Ако идвате за стока, - казва Иванчо Радювич,- идете в долната магазия.
- Не! Ний... такъво... при дядо Хаджия... по работа!- казва най-старият от селяните.
-
При мене ли?- запитва Хаджи Минчо, бичва настрана книгата и намества
сребърните букурещки очила. - Кажете да видим, какво ви води?
И
селяните разказват, че са пратеници от Добруджа и Тракия, че са овчари и
че идват да молят Хаджи Минча да вземе беглика, защото досега го
вземали един турчин Хаджи Мехмед и един грък Хаджи Перикли. А те били
такива разбойници, че от една овца по три кожи искали да дерат.
- Ами аз никога не съм бил бегликчия!- очудва се старият търговец. Защо сте дошли при мене?
-
Защото си най-верният човек, дядо Хаджи, - отвръща най-старият овчарски
пратеник. - И си богат. Само ти можеш да го вземеш. А ако не- ние ще си
натирим стадата я в Черно море, я в Бяло.
Хаджи Минчо дълбоко се замисля. Сетне повдига глава и отсича:
- Да бъде! Вървете си по живо, по здраво. Ще взема беглика, щом е за народно добро!
И на единия от писарите си рече:
- Пиши на зет ми Хаджи Николи в Цариград да вземе беглика.
- Друго, дядо Хаджи?
- Нищо друго! Пиши му две думи: вземи беглика!
Скоро в Търново се получава отговор, че хаджи Мехмед предлага сгодни условия за сортачаване. Хаджи Минчо избухва и заповядва:
- Пиши на зет ми: ХАДЖИ МИНЧО ТУРЧИН ОРТАК НЕ РАЧИ! Толкоз!
Старата песен продължава:
"Хаджи Мехмед люто му се закани,
аз ще те тебе, Хаджи Минчо убия!"
И изпълнил заканата си.
На
връх Петровден трима арнаути причакват хаджи Минча навръщане от лозето
му и го прострелват. Благородният българин умира, ала овчарите не
натирват стадата си я в Черно море, я в Бяло.
И
чудно: като че ли да завърши напълно кръга на своята народническа
служба, Хаджи Минчо умира с грижа за народа. Малко преди да се скъса
нишката на живота му, той идва на себе си и казва на д-р Алеко:
-
Докторе, прави каквото правиш, гледай да нагласиш болница, както сме
говорили. За пари не мисли! Парите не са за целуване! Болницата гледай! И
в нея прибирай само българи, само сиромаси българи!
Само тъй светят сърцата на истинските българи!
Източник- ЗМЕЙ ГОРЯНИН- НЕЗАБРАВИМИ ТВОРБИ
Няма коментари:
Публикуване на коментар