Готите са оставили толкова много следи в нашия град. Дори се предполага, че Търново е основано като селище от готите на епископ Урфил/Улфила през IV век. Проф. Велизар Велков навремето пише за етническия характер на населението на късноантичния град на Царевец следното: "При цялостното разкопаване на хълма Царевец във Велико Търново, когато бяха изследвани културните напластявания, се очерта много интензивен поселищен живот през античността. Най-ранното датирано селище е тракийско, от I хил. пр. н. е , с неособено богата култура, но със засвидетелствувани търговски връзки с егейския свят от III—II век. Селището продължава да съществува и през I—II век от н е. Разкопките обаче показаха, че в селището настъпва оживление през IV век, населението му се увеличава, открити са добре датирани от това време останки от жилищно и обществено строителство. Това са части от жилищни сгради и южната половина на християнска църква. За строеж са използувани обикновенни ломени камъни със спойка от кал. Многоброни и са фрагментите от провинциална римска керамика също и от т. нар. "варварска" керамика. Последната има аналогии в т. н Черняховска култура и в района на дн. Крим. където е известно, че през IV век са живяли готи. Открити са били и няколко бронзови фибули, типични за готите, каквито са открити напр. в Нове (където също са обитавали готи). Открити са фрагментирани стъклени съдове с позлатени нишки, глинени прешлени за вретено с тежести, които намират аналогии в селището на готи-федерати, открити при с. Садовоце (Плевенско). Такива са открити и в други готски поселения северно от Дунава, на територията на дн. Румъния. В един надгробен надпис от IV век, открит отдавна в района на Никополис ад Иструм, се посочват имената на починали членове на цяла фамилия. За починалата и погребана там „снаха“ се употребява готската дума „брута“, а не очакваната латинска дума „нурус“. Още при откриването на тези находки и тяхното осмисляне естествено се налагаше изводът, че това население на селището от IV век е в преобладаващата си част готско. Постепенно селището се развива и укрепва икономически, разширява се градоустройствено, укрепено е, превръща се в град, който съществува през V—VI век. Последните открити там монети са от времето на имп. Ираклий (610—641). От крепостта на града са проучени крепостните стени (деб. 1.80—2.60 м), главния западен вход, който се отличава с високото си качество на градеж. Открити са основите на десетки граждански и пет църковни сгради, но вероятният им брой ще да е бил по-голям. В центъра на града е локализиран военно-административният и религиозен комплекс, ограден с колонади и улици, разположен в централното плато на хълма. Особено впечатление прави една трикорабна базилика (35 х 18 х 50 м), една от значителните раннохристиянски сгради в българските земи от V- VI век. Възможно е през това време (VI век) градът да е бил и епископски център."
В новото си местожителство в Тракия Урфил/Улфила остава примас до края на живота си (някъде около 383 г.). Наричан още „Апостол на готите“, Той развива забележителна културно-просветна дейност в продължение на близо четири десетилетия. Той създал готската азбука, с която заместил старите готски рунически знаци. Със своята дейност Урфил/Улфила се е изявил като една от най-забележителните личности, с огромии заслуги за оформянето на готската писменост и литература. Тази дейност разкрива огромното културно значение на поселищния център на великотърновските хълмове през IV—VI век още в епохата на ранното средковековие.
Според легенда, богатствата на Никополис ад Иструм са били скрити под Царевец. Освен злато, скъпоценни камъни и предмети на изкуството, в подземията на Царевец се пазели и редица ценни стари книги. В по-ново време към легендата се добавят и версии, че там е скрит главният корпус на т. нар. сребърна библия на готския епископ. Но нека погледнем на духовното богатство скрито от нас толкова години..
Германия почита Урфил така, както ние почитаме Кирил и Методий – като създател на германската писменост и основоположник на германската литература, но в Германия тази азбука не се използва. Използваме я ние в България, където е съставена, използват я и други страни в Източна Европа. Предполага се, че някои от изходните текстове, използвани за превода на Библията на славянски, са именно готски. За това свидетелства и фактът, че готската Библия е използвана от Йоан Златоуст в Константинопол през 5 в. Но по-важно е, че мисията на светите братя Кирил и Методий, както и на техните ученици не някъде другаде, а в Мизия през 9-10 в. заимства евангелизаторския модел на епископ Урфил сред готите. А имено в създаването на азбука, която да послужи за превеждането на Библията на говоримия език.
Виждаме в църковния календар и в житията на светиите, че има много мъченици, които са пострадали по времето на епископ Урфил/Вулфила/ и се почитат от нашата църква. Например в житието на св. мъченик Никита пише:" Когато починал епископ Теофил, катедрата му заел Урфил- мъж благоразумен и благочестив. Той създал за готите букви и превел от гръцки език много книги, така че светата християнска вяра се разпространявала сред тях все повече."
Прочетете още- "БЪЛГАРСКИ ИМЕНА ПРЕДСТАВЕНИ КАТО ГОТСКИ И СТАРОГЕРМАНСКИ"
Become a Patron!
Няма коментари:
Публикуване на коментар