Стенопис на Свети Йоан Владимир, цар Български в Лозенския манастир |
Защо не
приемате какво е написал един "прост" и смирен монах- Паисий Хилендарски! Ето, прочетете
истината за българския цар- мъченик: "След Радомир се възцарил
Йоан-Владимир. Българите изгонили Гаврила, Самуиловия син, във Влахия и
поставили Йоан, Ароновия син. Арон бил Самуилов и Давидов брат. Свети
Йоан-Владимир царувал три години и водил отначало чист, свят и
богоугоден живот. Гръцкият цар отново се вдигнал срещу този Йоан с
голяма сила, но той с молитва към Бога и силно упование излязъл с малко
войска и победил гърците. И се върнали тогава посрамени назад. Но имал
жена гъркиня и също шурей при себе си, с чин магистър. Те със своята
сестра били еретици, новатиани, не обичали светия цар Владимир заради
православието и чистия му живот и се нагласили да го убият. Тоя негов
шурей го убил на път в една гора, отсякъл му главата върху коня, както
вървял напред. Той по божие повеление не паднал от коня, но взел в ръце
своята глава и подкарал коня си. Преминал много места и пристигнал в
манастира, който в началото сам си съградил: там слязъл от коня и предал
Богу дух, И досега в този манастир, в Елбасанската страна, неговите
мощи почиват нетленни и цели и дават много изцеление. На 22 май целият
този край го чествува. Той има житие и служба, хубаво съставена, с
бдение и славословие и с голямо тържество и похвала. Тук накратко
написахме за тоя свети цар Йоан-Владимир. На гръцки са преведени житието
и службата му, но много погрешно: или житието е писано по-късно, след
много време, или някой сърбин или грък го е променил и са искали да
скрият неговия род, че е от рода на българските царе. Написали, че бил
от сръбски род, син на Немана Симеона, но са сбъркали много, не знаели
през кои години е живял Симеон Сръбски. В това време в Сърбия съвсем не е
имало крале, а камо ли техни царе. Симеон Неман и неговите синове били
крале много години след това и за всички свети сръбски крале е известно и
е написано кой где е умрял и где са техните мощи и гробове. Чети
сръбския родослов, ще намериш в кое време са живели Самуил и Симеон и
свети Йоан-Владимир и ще узнаеш как писателите са погрешили в това или
са скривали рода и отечеството на свети Йоан-Владимир. След убийството
на Йоан, гръцкият цар без съпротива влязъл в Охрид. Там в Охрид свети
Йоан бил прекарал три години от своето царуване. И ония убийци му
предали цяла България. Без съпротива пристигнал, отворил хазната и
царското съкровище, изнесъл много злато и сребро безброй и раздал на
своите войници. Взел много царски венци и корони и скъпоценни камъни.
Показал голяма милост към царица Мария, жена на цар Йоан, и към петте им
дъщери; знаел, че тя му е предала българското царство и убила своя мъж.
И дошъл от Търново патриарх Давид и двама български барони, Богдан и
Миробизо, донесли ключовете от тридесет и пет български града и предали
ключовете и градовете на гръцкия цар. Той поставил Миробоза и Богдана
отново за барони на България. Така българското царство паднало
окончателно под гръцка власт заради греха на Самуил, българския цар, и
заради новатианската и арменската ерес, които се били умножавали в
Хоридската страна между българите. Но по-късно свети Иларион, епископ
Меглински, и свети Теофилакт изкоренили и унищожили съвършено тия
проклети ереси от България." Също в Поменика на светците под номер
четири пише: "Четвъртият е свети цар Иоан-Владимир, Ааронов син; царувал в
Охрид три години, водил свет и богоугоден живот и бил убит от жена си и
шурея си заради чистия си и въздържан живот и заради православната
вяра. И досега неговите мощи почиват нетленни в Елбасанската страна,
както се каза по-напред за него."
В хрониката на Йоан Скилица се разказва, че скоро след превземането на Охрид и Преспа, Василий II отишъл в Костур, a „там били доведени при него двете дъщери на Самуил, които щом видели Мария, жената на Йоан, застанала до императора, нахвърлили се върху нея, едва ли не за да я убият..." И това е била естествена тяхна реакция, защото тя била една от предателите и съучастница в убийството на своя мъж. А вината за падане на България под византийско робство според Паисий има повече Самуил: "Докато бил в началото почтителен към Бога и светците и Бог му помагал. После се развратил и Бог го изоставил. Подигнал се със завист срещу своя род и царското семейство и избил цялото семейство. Оставил само Йоан, син на неговия брат... Така Самуил заради проливането на невинна кръв, когато избил своя царски род, прогневил много Бога и Бог изпратил гнева си върху него и върху цяла България и ги предал в гръцки ръце за много време, както ще се каже".
В хрониката на Йоан Скилица се разказва, че скоро след превземането на Охрид и Преспа, Василий II отишъл в Костур, a „там били доведени при него двете дъщери на Самуил, които щом видели Мария, жената на Йоан, застанала до императора, нахвърлили се върху нея, едва ли не за да я убият..." И това е била естествена тяхна реакция, защото тя била една от предателите и съучастница в убийството на своя мъж. А вината за падане на България под византийско робство според Паисий има повече Самуил: "Докато бил в началото почтителен към Бога и светците и Бог му помагал. После се развратил и Бог го изоставил. Подигнал се със завист срещу своя род и царското семейство и избил цялото семейство. Оставил само Йоан, син на неговия брат... Така Самуил заради проливането на невинна кръв, когато избил своя царски род, прогневил много Бога и Бог изпратил гнева си върху него и върху цяла България и ги предал в гръцки ръце за много време, както ще се каже".
Красноречив факт, че е важно кой пише
историята, защото за съжаление наши владетели биват очерняни, за да се
възхвалят вражески такива, които са имали основна цел в живота да
работят против България. Не може да не благодарим за това, на родната
историческа наука, която подправя преводи и си наглася изворите, за да
подкрепя открито българофобски теории. В конкретния случай, трябва да
благодарим и на църквата, която в своето издание на "Жития на светиите.
Синодално издателство, София, 1991 година, под редакцията на Партений,
епископ Левкийски и архимандрит д-р Атанасий (Бончев), възхвалява
вместо българския цар сръбския владетел Йован Владимир. Ето какво пише в Буквар от Кузман Шапкарев предназначен за македонските българчета.
Този надпис е на българския цар-светец Йоан Владимир.
Вечна му памет!
⏩👉НЕПОЗНАТАТА ИСТОРИЯ
© Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
1 коментар:
Спаси Господи за доброто изложение! Днес е денят на св.Йоан Владимир княз Български. Вечна чу памет и молитвите му да имаме!
Публикуване на коментар