Из книгата "Българска самостоятелна църква в Илирия"-1930г. от Архимандрит Кирил Рилски
Сътрудник на св. апостола Павла при
основаванието на апостолската древна българска илирийска църква е бил
св. Климент/Римски/, български епископ, който е произлизал от древните
илирийски българи и който е останал в стара България в Македония да
продължава апостолското дело на своя учител св. апостола Павла, подир
заминаването му за Рим, където е пострадал мъченически във време на
римския езически император Нерон. Св. Климент, български епископ, е
останал да продължи в Илирия апостолското дело на своя учител св.
апостола Павла, подир неговото заминаване за Рим, помежду своите
съплеменници — илирийските древни българи и други езически народности
преимуществено в трите древни градове на стара България или втора
Македония, които са били лично просветени от апостола Павла и в които е
основал християнски църкви: а именно: Лихнида (Охрид), Костур и Бер
(Деян. XVII, 10 ст.) В тези три древни градове на стара България в
Македония св. Климент български епископ, е доживял до дълбока старост и е
умрял от своя естествена смърт, оплакан от многото негови ученици и
погребан на видно място. От сетне над гроба му е била построена
великолепна катедрална църква в негово име „Св. Климент български
епископ“, която е служила за катедрален архиепископски храм в Охрид за
всички последующи векове. Когато са дошли турците на Балканския
полуостров, са обърнали тая църква в джамия, под названието „Имарет
джамия“, която в настояще време се намира в развалини на един от
охридскитe хълмове, над самото Охридско езеро. Многочислените ученици на
св. Климент български епископ, които са били очевидци на неговия свят
живот и неговите пастирски трудове, са написали и житието му, което, за
голямо съжаление, не е дошло до нас; до нас е дошло житието, написано в
11 век от блаженний Теофилакт, български архиепископ.
В деветия век,
когато е умрял в дълбока старост в Охрид и св. Климент славянски
епископ, който е живял и действувал по-късно в деветия век и е бил
съвременник на българския цар Симеон Велики, който произхождал от
ославяненитe вече древни илирийски българи, и е бил един от учениците
на светитe братя Кирил и Методий, които така също са произхождали от
ославянените вече древни илирийски българи. Този Св. Климент славянски
епископ, като е умрял в дълбока старост в Охрид, е бил така също
погребан в древната катедрална църква в Охрид на Св. Климент български
епископ, както св. Климент български епископ, който е живял в първия век
от Християнската ера и е бил сътрудник на св. апостола Павла при
основаването на древната българска апостолска църква в Илирия (Рим. XV,
19 ст.), за когото говори и самия св. апостол Павел в своето послание
към филипийците в четвъртата глава третия стих, а така също и св.
Климент славянски епископ, който е живял и действувал в деветия век от
християнската ера, който е бил съвременник на българския цар Симеона
Велики. Двамата тези светители са били пастири на стара България в
Македония, и двамата тези велики епископи са умрели в дълбока старост от
своя естествена смърт в древния престолен архиепископски град на стара
България — Охрид и са били погребани в един храм; но те са живели и
действували в различни епохи на християнската ера и никак не трябва да
се смесват техните имена, тъй като те и двамата са велики отделни
исторически личности за нашата църковна история: св. Климент български
епископ, който е живял и действувал в първия век от християнската ера и
който е произлизал от древните илирийски българи, коренни жители на
Балканския полуостров, които са принадлежали към древнитe
трако-иллирийски племена на Балканския полуостров, и св. Климент,
славянски епископ, който е произлизал вече от ославянените древни
иллирийски българи и който е живял и действувал в деветия век от
християнската ера, и който е бил един от учениците на светите братя
Кирил и Методий."
Няма коментари:
Публикуване на коментар