Според мен изобразявайки тази чиста и
символизираща Светия Дух птица с клонка в човката си, Паисий е искал да
даде надежда на българите със своята история, както Бог е дал надежда за
спасение на Ной чрез гълъба. Трите букви: ППХ естествено са- проигумен
Паисий Хилендарски.
Централното поле е оформено като кръгъл щит, разделен на четири. В тези полета са изобразени чаша, кръст, три звезди и накрая птицата феникс.
1. Първият символ- чашата е символ на съдбата, отредена от Бога. Чашата Христова са страданията. Чашата Христова, чашата на спасението ще приема (Пс. 115:4). Иисус Христос казва: "Да не изпия ли чашата, която ми е дал Отец?" (Йоан 18:11) Чашата се приема, когато християнинът търпи земните скърби със смиреномъдрие, заимствано от Евангелието.
2. Вторият символ- кръстът, за който Св. Йоан Златоуст казва: "Какво ли не е направил кръстът? Той е глава на нашето спасение и причина за безброй блага. Чрез него ние, които преди бяхме безславни и отхвърлени, сега сме приети в числото на синовете; чрез него ние, които преди се покланяхме на дървета и камъни, сега познаваме Създателя на всичко, не тънем в заблуда, а знаем истината. Чрез него ние - бившите роби на греха - сме въведени в свободата на праведността; чрез него, най-после, земята стана небе. Кръстът ни освободи от заблудите, доведе ни при истината, измъкна ни от бездната на порока и ни възвиси на самия връх на добродетелта. Той изтреби бесовската заблуда, устрои примирението между Бога и хората, унищожи лъжата."
3. Третият символ- трите звезди са символ и на Светата Троица.
4. Четвъртият символ- птицата феникс е ранно-християнски символ на безсмъртието и възкресението. Първите паметници на християнството са свързани именно с възкресението и победата над смъртта.
Символиката на печата ни довежда до същността на Паисиевата мисия, а именно: Надеждата за спасението на българите е в изпиване чашата на страданията в името Христово и вярата в Светата Троица, които ще ни доведат до възкресението и безсмъртието.
Централното поле е оформено като кръгъл щит, разделен на четири. В тези полета са изобразени чаша, кръст, три звезди и накрая птицата феникс.
1. Първият символ- чашата е символ на съдбата, отредена от Бога. Чашата Христова са страданията. Чашата Христова, чашата на спасението ще приема (Пс. 115:4). Иисус Христос казва: "Да не изпия ли чашата, която ми е дал Отец?" (Йоан 18:11) Чашата се приема, когато християнинът търпи земните скърби със смиреномъдрие, заимствано от Евангелието.
2. Вторият символ- кръстът, за който Св. Йоан Златоуст казва: "Какво ли не е направил кръстът? Той е глава на нашето спасение и причина за безброй блага. Чрез него ние, които преди бяхме безславни и отхвърлени, сега сме приети в числото на синовете; чрез него ние, които преди се покланяхме на дървета и камъни, сега познаваме Създателя на всичко, не тънем в заблуда, а знаем истината. Чрез него ние - бившите роби на греха - сме въведени в свободата на праведността; чрез него, най-после, земята стана небе. Кръстът ни освободи от заблудите, доведе ни при истината, измъкна ни от бездната на порока и ни възвиси на самия връх на добродетелта. Той изтреби бесовската заблуда, устрои примирението между Бога и хората, унищожи лъжата."
3. Третият символ- трите звезди са символ и на Светата Троица.
4. Четвъртият символ- птицата феникс е ранно-християнски символ на безсмъртието и възкресението. Първите паметници на християнството са свързани именно с възкресението и победата над смъртта.
Символиката на печата ни довежда до същността на Паисиевата мисия, а именно: Надеждата за спасението на българите е в изпиване чашата на страданията в името Христово и вярата в Светата Троица, които ще ни доведат до възкресението и безсмъртието.
Автор: Грета Костова- Бабулкова
© Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
© Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
Няма коментари:
Публикуване на коментар