Първият пробив в преосмислянето на историческите сведения на Паисий са
относно първият български светец - цар Тервел. Особено по отношение
приноса на войските му при спиране превземането на Византия от арабите в
началото на VIII век. Но нещата не са само дотук относно историческите
загадки, които все още крие Паисиевата история. Необходимо е
да бъде внимателно проучено още едно негово важно историческо сведение.
Паисий е единственият до днес български историк, който твърди, че е
съществувал „пръв български владетел”, който е превзел Персия. „Армения и
Мидия”, според Паисий, били първо две страни, а после станали една.
Тоест, Паисий визира времето след 387 г., когато Византия и Персия си
поделят Армения. „Персоармения” (Армения) и „Персия” (Мидия) са една
държава и тя действително през 484 г., когато персийски цар е Пероз
(457-484), е превзета. През 1762 г. в Хилендарския манастир в Атон
българският монах Паисий написва своята история. През това време
Балканският полуостров е вече няколко века в пределите на Османската
империя на турците. В Атон са събрани и съхранени най-важните и ценни
икони и ръкописи от старата Византийска империя (IV-ХV в.). Освен
религиозно средище на християните от различните етноси, които изповядват
православната догма, Атон е и уникална библиотека, с летописите, които
се съхраняват в архивите на около десет стари манастира. За да съчини
трактат за миналото на българите Паисий ползва различни печатни, но и
ръкописни книги. Явно в Атон Паисий попада на един ръкопис за този
владетел за който има сведения и в книгата на Мавро Орбиний, която
Паисий също ползва като източник. Известието от 1601 г. на Мавро Орбини
за български владетел „Касан”, който завоювал „Армения и Медия”,
произхожда очевидно от гр. Пезаро в Равенския Пентаполис. Основателно
можем да допуснем, че това сведение е свързано като произход с легенди
на алцековите българи в Италия. Следите от тези българи там са значими. В
Италия има град Чилле ди Булгария, планина Булгaриа, област бургария и
много много други. Според изследователя Д-р Д'Амико става дума за над
700 имена на селища. Тези сведения все още не са проучени от българските
историци. Но според Паисий, който те така подценяват, първи български
цар е: "Асен Първи- български цар, а гърците от завист го нарекли Хасан
Касан. Лъв Исавър имал голяма война с арапския цар Кафила, но не можал
никак да го победи. Затова повикал на помощ крал Асен и обещал да му
даде венец корона с надпис царска титла, което Юстиниан бил обещал
по-рано да даде на Тривелия, а след това, когато получил царската власт,
неблагодарният излъгал, както се и рече по-горе. Лъв с клетва обещал да
даде, ако отиде в помощ на гърците и победи арапите. Асен Велики събрал
българската войска, отишъл срещу арапския цар Кафила и го разбил. Убил
90 000 арапи, българите ги съсекли на малки части, и взел от тях Армения
и Мидия. Те били отначало две царства – армени и миди; цялата тази земя
покорил под гръцкото царство. Когато Асен Велики се върнал от арапската
война, гръцкият крал Лъв го срещнал с голяма почест като победител.
Така с царска воля в светския и духовен съвет му дали царска титла и
венец, нарекли го Асен Велики, пръв български цар. Така той бил първия български цар, бил знаменит, славен и благополучен в битките, както се казва. Победил и разбил толкова хиляди арапи, покорил толкова земя от гръцкото царство и получил венец (корона) и царска титла. Преживял щастливо и спокойно много години на българския престол в град Охрид и починал в мир."
Арменскияj историк от V в. Елише го нарича „хон Херан”: „Хон Херан избил в Албания персийската войска и в своята инвазия достигнал до страната на гърците и взел много пленници от ромеи, от арменци, от ибери и от албани...” (Eлише, Слово за арменската война, раздел VІ ).
Интересно е, че владетел с името „Газан”, освен при Орбини и Паисий (като „Касан”), фигурира и в запазените компилации-откъси от волжко-българския ръкопис от ХІІІ в. „Барадж тарих” ( „Джагфар тарих”, С., 1995, с. 15).
Да обърнем внимание на волжко-българската легенда. Според нея „Газан” победил масгути (персоезични) и станал техен цар. Коронясването му било извършено не под хунското знаме, а под флаг, който представлявал „закрепено върху копие плъстено червено кълбо с разноцветни ленти”. Хуните, според тази легендата, поискали от Газан да замени това знаме със знамето на Иджик, сина на прародителя Боян. „Царят не се съгласил и забранил дори да се говори за това. (Джагфар тарих, С.,2005, с.15). Българите още през 541 г. са били свързани с хуните или аварите и са водели война с общи оръжия и войска и следователно българите са били свързани с тях с най-тесен съюз, за да си давали взаимно военна помощ. Този съюз българите не били сключили необмислено, понеже, макар вождът на Велика България Реан/вероятно Ернак/ да е виждал, че лесно би превзел във война много земи, обаче бидейки заобиколен отвсякъде от врагове и отстъпената от Анастасий земя още не била доведена в добър ред, налагало се да победят и да се покорят по-малките врагове, а с по-големите да се сключи мир. Така и станало, щото или самият Реан, или пък неговият син да сключи вечен мир с аварите или хуните, за да може по-добре да уреди държавата си и заедно с аварите или хуните да се обогати чрез постоянни плячкосвания, извършвани в земите на ромеите и на другите съседни народи.
Ирник от българския династичен род Дуло, упоменат в „Именникът на българските владетели“, е една и съща личност с Ернак, третият син на Атила. От своя страна Ирник е от същия род Дуло, от който са Кубрат, Аспарух и Тервел. Узурпаторът Телец, пише Клайнер, унищожил „целия род Реан, който дотогава властвал над тях” [българите]. Неслучайно Паисий Хилендарски твърди, че България е била два пъти християнска страна - от Тервел/Тривелий до Телец/Телезвий (към Римската църква) и от Михаил- Борис (към Византийската църква).
Изображение: Медалион с релефно изображение от съкровището от Наг Сент Миклош (Големият свети Миклош), Румъния. IX век. Художествено-исторически музей –Виена. (История на България. Том 2. Първа българска държава. Изд. на БАН, София, 1981. стр. 22). Фантастичното животно (антропоид) наподобява подобни фигури от ранното месопотамско изкуство и изкуството на Персия.
Арменскияj историк от V в. Елише го нарича „хон Херан”: „Хон Херан избил в Албания персийската войска и в своята инвазия достигнал до страната на гърците и взел много пленници от ромеи, от арменци, от ибери и от албани...” (Eлише, Слово за арменската война, раздел VІ ).
Интересно е, че владетел с името „Газан”, освен при Орбини и Паисий (като „Касан”), фигурира и в запазените компилации-откъси от волжко-българския ръкопис от ХІІІ в. „Барадж тарих” ( „Джагфар тарих”, С., 1995, с. 15).
Да обърнем внимание на волжко-българската легенда. Според нея „Газан” победил масгути (персоезични) и станал техен цар. Коронясването му било извършено не под хунското знаме, а под флаг, който представлявал „закрепено върху копие плъстено червено кълбо с разноцветни ленти”. Хуните, според тази легендата, поискали от Газан да замени това знаме със знамето на Иджик, сина на прародителя Боян. „Царят не се съгласил и забранил дори да се говори за това. (Джагфар тарих, С.,2005, с.15). Българите още през 541 г. са били свързани с хуните или аварите и са водели война с общи оръжия и войска и следователно българите са били свързани с тях с най-тесен съюз, за да си давали взаимно военна помощ. Този съюз българите не били сключили необмислено, понеже, макар вождът на Велика България Реан/вероятно Ернак/ да е виждал, че лесно би превзел във война много земи, обаче бидейки заобиколен отвсякъде от врагове и отстъпената от Анастасий земя още не била доведена в добър ред, налагало се да победят и да се покорят по-малките врагове, а с по-големите да се сключи мир. Така и станало, щото или самият Реан, или пък неговият син да сключи вечен мир с аварите или хуните, за да може по-добре да уреди държавата си и заедно с аварите или хуните да се обогати чрез постоянни плячкосвания, извършвани в земите на ромеите и на другите съседни народи.
Ирник от българския династичен род Дуло, упоменат в „Именникът на българските владетели“, е една и съща личност с Ернак, третият син на Атила. От своя страна Ирник е от същия род Дуло, от който са Кубрат, Аспарух и Тервел. Узурпаторът Телец, пише Клайнер, унищожил „целия род Реан, който дотогава властвал над тях” [българите]. Неслучайно Паисий Хилендарски твърди, че България е била два пъти християнска страна - от Тервел/Тривелий до Телец/Телезвий (към Римската църква) и от Михаил- Борис (към Византийската църква).
Изображение: Медалион с релефно изображение от съкровището от Наг Сент Миклош (Големият свети Миклош), Румъния. IX век. Художествено-исторически музей –Виена. (История на България. Том 2. Първа българска държава. Изд. на БАН, София, 1981. стр. 22). Фантастичното животно (антропоид) наподобява подобни фигури от ранното месопотамско изкуство и изкуството на Персия.
© Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
Няма коментари:
Публикуване на коментар