Според Паисий Хилендарски, Крум е бил знаменит с това, че е поставил
царския престол в Търново: " Понеже и той бил много славен и
благополучен във войните, отнел от гърците град София, Самоков, Филибе,
Щип, Струмица, Едрене и заселил по тия земи българско население. Пленил
много гърци и ги избил заради християнската им вяра. Бил езичник, но по Божията воля вършел много пакости на гърците, убил цар Никифора, както
се каза. Той най-напред съградил Търнова, три крепости между река Янтра,
и тук поставил царския престол."
За вторият търновски цар отец Паисий
пише: "Вторият е търновският цар, блаженият и достопаметен Михаил или
Йоан. Така се наричал - Михаил-Йоан. От него се повели племето и родът
на българските царе до последния Шишман Йоан. Всички, които били от
неговия род, се подписвали според неговото име и титла; първо писал
своето име, както му е било името, след това Йоан. Така българските царе
държали титлата и почитта на своя прародител Михаил-Йоан, от който
имали своя царски род и православната си вяра; у тях от него се почнало...
После в Търново, както рекохме, тоя цар бил втори просветител на
българите след цар Тривелия /Тервел/. В 845 г. се кръстил и чрез него
Бог показал чудеса на българите. С кръст в ръката си, с молитвата си към
Бога той избавил България от големия божи гняв. Преживял щастливо и
мирно на българския престол 45 години и преминал във вечния живот. От
Михаил-Йоан, първият благочестив цар, брат на Крун, който се кръстил в
Търново, всички били благочестиви. От него се наченал и племето и родът
на благочестивите български царе, както казахме. Тоя блажен и велик цар
Михаил се наричал Йоан-Михаил и по негово име българските царе, които
били от неговия род, имали такава титла: първо Йоан, след това своето
име, както му било. Така и последният цар Шишман се пише Йоан Шишман. И
гдето се намират техни образи, печати и грамоти, всички се подписвали
така по името на своя праотец и прародител блажения цар Йоан-Михаил.
Някои от прост род заграбвали българския престол, но никой от тях не се
задържал. След известно време българските господари и войска ги
изгонвали и пак поставяли на българския престол от царски род и племе - и
до последния цар Шишман."
ЩЕ СЕ ЗАПИТАТЕ КОЙ ЛИ Е ТОЗИ ТЪРНОВСКИ ЦАР?
В старите истории на Паисий и Христаки Павлович пише, че Мортагон /Омуртаг/ е
приел името Михаил в кръщение, а Паисий, както прочетохте го нарича
Михаил-Йоан. В Зографската българска
история, написана през ХVІІІ век пише следното: “По Круна наста брат
его Муртагон, что зоват греци Вулгарис, а латини – Богарис и Борис. Он
бе славен с победами и великомудър в делах..." От тук може да се направи
извод, че именно Мортагон/Омуртаг/, наречен от гърците Волгарис, тъй
като гърците нямат буквата "Б", а от латинците Богарис и Борис е
покръстителят на българите. На старите стенописи в манастира "Св. Архангели" ("Св. Наум", ІХ век) на Охридското езеро, също и на този от Зографския манастир името му е написано Михаил и Михаил-Иоан. Също на намерения негов печат е написано: "Боже помагай на раба Михаила монаха земния, носил титлата архонт на българите."
Интересен е обаче фактът, че навсякъде в старите български истории пише, че цар Михаил, Покръстител е търновски цар. Ето какво пише в Зографската история..
В "История во кратце о болгарском народе" дори пише, че Св. Кирил е бил изпратен в Търново, като никъде в старите истории не се споменава Плиска..
Паисий Хилендарски и Христаки Павлович в своите истории твърдят, че още Тервел /Крал Свети Тривелий/ е бил християнин и покръстил българите. Намерен е печат на Тервел с надпис: "Богородице, помагай на цезаря Тервел." На другата му страна е изписан кръст. Открити са и два печата на Телериг с надпис: "Богородице, помагай на твоя раб богохранения патриций Телерюг", с кръст. А колкото до вторият български покръстител- Омуртаг/Мортагон, Михаил/ на златния си медальон е изобразен с корона, на която има кръст, и самият той, държащ кръст. В надписите на Омуртаг, Маламир и Пресиян е записано: "Поставеният от Бога, КАНАС У БИГИ (KANAΣYBIΓI) има значението КНЯЗ В БОГА ( КНЯЗ ОТ БОГА). КАНАС не е нищо друго освен един стар вариант на титлата КНЯЗ както доказва отдавна проф. Ганчо Ценов. Гърците дават превод EK TEOI ARXONTOS – от Бога владетел ( владетел в Бога). Никъде в изворите, в хрониките, по каменните надписи няма ХАН, нито КАН! Бог се употребява не само официално, но и в чисто човешки порив при различни събития, както Омуртаг при построяването на двореца му : "Нека Бог да го удостои да живее 100 г." В българското съкровище от Наг Сен Миклош, което се твърди, че е Омуртагово, има кръстове. Никой не може да обори факта, че Омуртаг/Михаил/ не е бил християнин по много причини, но най-простата, същевременно и най-болезнената за антихристиянската теза е медальонът му.
Езическите владетели не се изобразяват с корони и кръстове, при това ДВА! Единият на короната, а другият в ръката му. Златният медальон на хан Омуртаг е от 20-каратово злато и е намерен през лятото на 1975-а от археолога Петър Славчев, докато разкопавал средновековно жилище на северозападния склон на Царевец. Иван Йорданов обаче открива факта, че медальонът е изключителен паметник и предлага на Славчев съавторство. А Йорданов в своята публикация задава въпроса:
"Възможно ли е Омуртаг, известен като гонител на християните, да се представя върху медальона си като християнски владетел."
На този въпрос отговаря Филипос Филипу в "ПО ВЪПРОСА ЗА ГОНЕНИЯТА НА ХРИСТИЯНИ ПО ВРЕМЕ НА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАН ОМУРТАГ". Ето какво казва:" Съществува известна инерция в характеристиката му (на Омуртаг) на яростен гонител на християните. Приписаните му гонения изглежда по-скоро са били извършени не по негово управление, а през няколкомесечните безредици след смъртта на Крум, когато управлявали Докум и Дицег. Липсват данни за извършените тогава убийства на християни да са били предизвикани от чисто религиозни мотиви…. От всичко казано до тук, според мен, може да се заключи, че: в никакъв случай не може Омуртаг да се приеме като гонител на християни. Същото обаче не може да се твърди за Крум, който в лицето на неговите подвластни, Докум и Дицег като управници на лявата и дясната част на държавата, наказали „безчеловечно“ християни."
Не мога наистина да се примиря с факта, че се пренебрегва Паисиевата история от историците. Масово се разпространява, че горкият "прост" монах бил объркал владетелите и всичко писано от него се възприема като измислена художествена творба, а не като история. И не мога да не задам въпроса-
Защо историците не споменават Покръстителят като Йоан- Михаил, както Паисий? Защото не искат да го свързват с търновските царе, които се подписвали първо с името на своя праотец!
А докато археолозите продължават да се чудят КАК ОМУРТАГОВИЯТ МЕДАЛЬОН Е ПОПАДНАЛ НА ЦАРЕВЕЦ и си измислят какви ли не версии, аз предпочитам да вярвам на думите на най-големия народен будител- Паисий Хилендарски, че ЦАР МИХАИЛ- ЙОАН, ВТОРИ ПРОСВЕТИТЕЛ е бил търновски цар. Надписът на Омуртаг върху колона в църквата "Свети 40 мъченици" във Велико Търново също доказва, че първо царят е бил християнин и второ, че е бил търновски цар. Тук може по подробно да прочетете
АЗ ИЗБИРАМ ДА ВЯРВАМ НА ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ВЪЗРОЖДЕНСКА ИСТОРИЯ!
Източници: История на Паисий Хилендарски, Зографска история, "Царственик или история болгарская", http://www.promacedonia.org/
🔺Други автори на тази тема: Муртаг - покръстителя на българите. Слухът за покръстването през 865 г. се оказа силно преувеличен- Илиян Вълчанов
Няма коментари:
Публикуване на коментар