„Великата хипотеза", която той наричаше истина и в която той вярваше, заключава следните две положения::
1. Древните тракийски племена, които според Херодота
образували подир индийците най-многобройния народ на света и които са
прями преходници на славяните на Балканския полуостров, не са измрели. Те живеят и днес още между нас.
2. Траките са славяни. Те са дали на нашия език особената
аналитична форма, която го отличава от другите славянски езици, а в това
число и от старобългарския. Eзикът на Кирила и Методия не е
трако-славянски, а специално български, бугарски. Бугари, така нарича
Гинчев ония славяни, които са се заселили по-късно на Балканския
полуостров върху землищата на „туканите" (автохтонните) тракославяни, с
които са се смесили. Бугари — от реката Буг, гдето е била първобитната
им люлка. Тия свои тези Гинчев облича в няколко по-общи
разсъждения за преселението на народите. Eто и самата му „тракийска
теория", както ми и е изложил в две писма от 6 декември 1890, г. и от 8
юли 1891 г. Някои малки бележки към неговите мисли ще си позволя да
направя към края:
Търново, 6 декември 1890 г.
"Такваз ли беше историята преди многозначущите разкопки на старите
цивилизации в Азия и Eгипет? Аз, макар да е казано, че след Христа
пророк не бива, ти предричам, че и заварената стара цивилизация на
Балканския полуостров, а ако щеш и на цяла Европа ще даде нов свят и
блясък на историята и ще освети това, което аз предричам и ти се види
сега чудно.... Недей се чуди.... Стъпи високо и погледни върху
течението на времето и събитията и ти ще видиш три народа: славяни с
хиляди племенни имена, първобитните тукани (туземци), колонисти елини и
група латински племена... Другата група е тевтонската, която е нахлула
от суровия Север и сама сурова като него.... След това е дошъл
манджурският клин и се е забил в сърцето на славянството, та го е
разпукал на глиби.... Славянската люлка не е Север, както щат да думат и
с каквото щат да доказват. От Балканския полуостров и Южна Европа са се
колонизирали славяните на Север, но тогава те не са се звали славяни,
това голямо море е имало особени свои местни имена и пристанища. Как ти
се чини, в доисторическите времена дали не е имало вътрешни сблъсквания
между тая славянска раса, не са ли се стремили по-силните да се задържат
все по на юг и са отблъсквали слабите по на север, както учениците
отблъскват от собата (пещта) по-слабите си другари зиме, кога се валят
да се топлят? Това нещо е естествено, не само между хората, но и още
между животните, че ако щеш и между растенията и даже минералите... Това
последно нашествие, тъй нареченото „преселение на народите", не е ли
вървяло по тоя закон? Тоя страх, гдето е обзел днес цяла Южна Европа от
северните ученици, които искат да дойдат при собата да се погреят и да
се повеселят на топлината и светлината край Средиземно море, но не върви
ли все по тоя закон? Когато тоя закон е съществувал и ще съществува,
догдето има топлина и студ, то може ли да се мисли, че хората най-напред
са се заврели в ледените обятия на природата? Вед человек не е
северно произведение на природата: неговото отечество е топлината и
светлината - Екваторът!... Защо всичкият человечески род си представлява
рая светъл, хубав, топъл - градина, вечна градина? Не ни ли напомня
това нещо инстинктивното чезнение на человека към старото му отечество,
от гдето са го принудили някои страшни политически катастрофи и със
сълзи на очи е оставил своя веществен рай - своето бащино огнище, гдето
животворящото слънце - неговият детински бог му е давало всичко, всичко,
що му е било трябвало за неговия поетически-детински живот?... Някои
мислят да противостоят на тоя закон, да го спрат и всичката борба,
всичкото напрежение, всичката помощ на днешната наука са устремени
против това естествено настървение от студа към топлината. Не се спира
то!... Догдето съществува студ и лед, мраз и мъгла, дотогава ще се
продължава тоя закон с всичката си сила.... Това е борба на злото с
доброто, на черния бог - студа с топлината.... Равновесие няма и не може
да бъде, защото го няма в самата природа... направете равновесие и
цялата вселена ще спре своята машина, всичко ще охладнее, ще изгасне, ще
замръзне във веки вечния... И стремлението на славяните и борбата на
нашите пре-предеди е вървяла по тоя закон да се върнат пак в отечеството
на своите пра-отци, от гдето силата на по-силните ги е изгонила или
по-добре - избягали са от хомоти на ненаситния лакомоед. - Как ти се
чини, във времето още на Дария, Филипа Македонски, римляните и
византийците, не са ли колонизирали свободолюбците на север, гдето като
са се усилили и размножили, пак се явявали да отмъстят на грабителя на
отечеството и свободата им и са го смазали и заели пак дедината си. Не
се ли повтаряше това до вчера, от турското нашествие? Влашко, Южна Русия
и Банат не са ли населени с наши хора, които, щом чуха гласа на
свободоизвестяющата тръба, се завтекоха да отмъстят за обидата и дойдоха
в бащиното си гнездо. Но местението няма да престане, защото старото отечество, макар с
най-непълни предания, не се забравя. Приказките за ходенето при
слънцето, за златите ябълки, за безсмъртните злати моми са олицетворение
на народните идеали за юг. Там им е изворът и туй означават те ...
доколкото съм ги разбрал. Като вземам пред вид нашата поезия, език,
нрави, моминската свобода на траките, както ги описва Херодот, комуто
любението, седенките, тлаките, хората, беленките и въобще всичката
свобода на момата, която се е завардила и до днес, се е видяла много
противна в сравнение на техните хареми (гинекии), гдето жената тогава не
е била друго нещо в тях, освен една затворена кадъна ; като вземам пред
вид имената (от които тебе те е страх), които са се завардили и до
днес, поверията за жидове (джигани се зоват те в народа и работата им -
джиганска работа, което не е нищо друго, а гигани и гигантска работа, от
което имаме и глагола джиганя - работя тежка работа), като вземам пред
вид и още много други неща (за които тук няма място да ги излагам), като
вземам пред вид, че арнаути, гърци, цинцари, ермени, латини, турци
(преселенците) са се завардили и досега с езика си, с обичаите си, с
поверията и преданията си и най-после като вземам пред вид, че онова
голямо тракийско племе, както го описват старите, което е завземало цял
Балкански полуостров, Дакия и зад нея - до онова място, гдето карали
само коне и живели само пчели - Русия, Южна Русия и т. н. с пчелите на
чамовите дървета - аз не мога да се примиря с днешната шовинистическа
история, която избърсва траките от земното кълбо... Това е противоречие
на логиката. До Юстиниана те са съществували, това е детинство,
лековерие и заблуждение, посеяно от нашите врагове, които са се мъчили, а
и сега се мъчат да унизят... що думам, да унизят, да унищожат
славянския мир, да го стопят в своята пота (тигел) за увеличение на
своите гниещи нации, за дойна крава, за мекере, да се качат на гърба му и
да го обюздят, та да го употребяват за своите прищевки ... Тъй е било и
тъй върви и до днес... Всички иноплеменници с това се занимават,
всичкият им политически живот се върти все около тоя фокус... Ний трябва
това да го разберем: това е борба за живот и за смърт... Представи си,
че ни смазаха... Да не дава Господ!... Ами тогава?
Аз
съм от лагера на ония, които вярват, че траките са били славяни и тъй ще
си умра... Ако бяха тия траки - днешните българи - новопришелци
славяни, както се напрягат шовинистите и поддържателите им историци да
доказват, то и езикът, който се говори днес между всички българи, не
щеше ли да бъде със 7 падежа, както е сръбският, хърватският и др.
новославянски езици? Как са можали те да го завардят, а ний сме го
изгубили? Това не е ли противоречие на здравия разсъдък? Този език с
четирите члена: тъ, та, то, те, въ, ва во, ве, нъ, на, но, не, съ, са,
со се, е тракийско-славянски; той е наложил своето могъщество на
арнаутския, влашкия и гръцкия. Българите, които са дошли и са основали
българска държава, са от групата на малорусите и великорусите -
средното най-южно и най-развито звено. Те са живели на Буг и край
Черното море и твърде е вероятно да са се звали бугари или българи от
самата река, както това се е завардило и до днес: моравци, олтени,
тимочени и т. н. Току тъй не ни зоват македонците и сърбите бугари. Те
са дошли, а може би и да са били викани от тракийските славяни да ги
избавят от византийското иго: защо нема съпротивление от тия славяни,
които заварили бугарите тука? Не е ли било същото, както това е станало
и най-после стана пред нашите очи, гдето ходихме да молим русите да
дойдат да ни отърват от византийската наследница - Турция? Ония времена
не са ли приличали на сегашните и може ли да бъде инак? Ходът на
историята си върви по един път: тука няма нещо магическо, всичкото е
естествено, както тогава, тъй и сега... Тези българи са говорили близо, а
може би и същото, както и днешните руси. Който се съмнява в това, да
иде в Шумненско, Разградско, Силистренско, Русенско и в Добруджа, да чуе
как говорят и до днес и как са се завардили кучья, рус. кутья, жерка -
воденица, жернов - воденичен камък, стъпа - чутура, ступа, десни
(венците в устата), рус. десни. Падежите, глаголът кликам, бобонките на
черницата - агуди, р. ягоди и м. др. Ами костюмът на жените, не е ли
същият с малоруския, ами клада, ами вечерниците, седенките и т. н. Това
не показва ли пак, че оная... теория, която произвежда българите от не
знам каква фантастическа азиатска сволоч, е измислена по някои
византийски шовинисти диванета летописци. На българите - старите - езикът им се изгубил - на завоевателите езикът се изгубил!? Дали си
името пълно-запълно, като гронгерска търговия (трампа с храна), а взели език за име! А това не е ли глупав или безбожен шовинизъм... Ами че
този..., който се взема да пише история, сляп ли е да види и глух ли е
да се услуша, че ний днес говорим и на двата езика - и на българския, и
на тракийския и пишем и на двата? Както народът се е смесил, тъй и
езикът е смесен и тракийското, като повече и по-цивилизовано и
обвизантийчено, е почело да взема върх над пришедшето. Това първото -
тракийското е дало християнската вяра на пришелците, но господствуващият
официален език е принадлежал на завоевателите, на него е и преведено
Св. писание: ето защо е той толкова близък с руския, защото
завоевателите бугари, са говорили тъй, както и русите. Но после ний
видим, че като падна България, в Асеневско време езикът се е изменил, а
това ще рече, че господарите като паднали, и езикът им взел да пада:
взел да преобладава тракийският. Недей мисли, че и тогава тракийските
славени са разбирали черковния език, както бугарите. Те са си говорили и
тогава човекът, чилякът, жената, детето, къщата и т. н. и който е бил
учен, той е разбирал книжовния език, т. е., бугарския. Инак аз не мога
да разбера нелогичното и неестественото. Ето туй е то изгубванието на
българите заедно с езика им и приемванието на славянския език...
напротив тука славянския-българския се е изгубил и се е обтракинизирал
или утракил."
Търново, 8 юли 1891 г.
... „Мене ми се
чини, че моето пророчествувание все ще се изпълни, че потомците на
старите траки не е възможно да са потънали в земята!... Потомците на
Ситалка са живи! ... Когато Велизарий е събирал от тях войска, след него
не можеше да ги глътне Тракия. Аз съм предчувствително убеден, че като
се отделят шопите, но не македонските шопи, а тия от Искъра на запад със
Софийско, които са дакийски тракославяни, като се отделят нашите
поленци от Търновското поле, Свищовското край реката Янтра до Дунава
Русчушко, Разградско и Шуменско с Добруджа, гдето са същите пришедши от
Буг българи, другото на юг от Балкана с цяла Тракия до Македония,
всичкото население с черните дрехи е тракийско, чак до Сер (Серес) и е
най-голямото на Балк. полуостров, каквото си е било и в старо време и
още преди да са се явили гърците на света, когато са се били с
египтяните, но върху това нещо трябва да се работи и да се копае земята и
могилите ... Всичката тайна тук се състои в това, че траките, същи
славяни, под римляните са се звали със своето име, дадено им от гърците
траки (северни), а по-интелигентните римляни (ромеи), докато им дойде
помощ от братята българи-славяни и ги подбуди и принуди да съставят нова
държава, да ги отърват от Византия и гърците. Тогава взеха да бележат в
историите си, че дошли славяни или по-добре траките станали славяни.
Това нещо е било, както аз си представлявам, както с решението на
черковния ни въпрос: реши се въпросът и се явиха всичките жители на
Тракия българи, а гърците где отидоха?... Такава метаморфоза е станала и
с траките, когато са дошли българите от Черно море и се създава държава
във византийската, както създадохме ний нова черква във
византийската... И в Македония ще бъде същото. Щом всичкият народ
признае Екзархията и зачете славянски в черквите и училищата си, ще се
явят славяни и ще се изгубят гърците и после ще пишат, които са
заблудени подир гръцките интриги, че се явили славяни и погълнали
гърците, или ако няма кой да забележи каквото е било в онова време, ще
мислят, че цяла Македония е била все гърци, но после избягали в Гърция,
както казват, че траките са избягали във Влашко и от тях станали
днешните власи! По-диво от това възрение не може и да бъде... Траките
избягали във Влашко и се повлашили, а цинцарите, същите власи - римски
колонисти, останали на местата си на границите, гдето са били заселени,
между Гърция и Тесалия, между Македония и Тесалия, между Тракия и
Македония и т. н. да държат и покорност населението и да шпионствуват,
си стоят и днес с дрехите си и с езика си! Не е ли това безсмислица и
гръцка неразбория, която е повлякла и новите историци?... Но ний трябва
да обърнем сериозно внимание на тоя въпрос и да изработим историята на
тия тъмни времена. Материалът е готов народът със своята неписана
история в умствените му творения и разкопките, но трябва труд, средства и
способни критико-историци и археолози ..."
Сега можеш да
почиваш спокойно, стари друже! Твоята пророческа тракийска теория, на
която ти отдаваше такова грамадно значение, е вече достояние на
съвременници и потомци...
Той знаеше, че „шовинистите",
против които той така често гърмеше и които поливаше във всяко свое
писмо с горещата и разядлива луга на своя сарказъм, няма да го пощадят.
Предвиждаше го той това още тогава, когато се стараеше с младенчески жар
да спечели в мене един апостол на своята тракийска вяра, но се
утешаваше, че науката е пълна с капризи и че всеки, който е изказвал
божата истина, е бил осъждан на преследване. Той мислеше за тия работи
така: „Напиши и кажи това, която ти диктува твоят ум и разум, че го
остави черно на бяло, па ще минат години, а може би и векове и десетки
векове и ще се намери някой да поиска да изследва онова, що си изказал, и
ще възкреси твоите идеи. А не намери ли се никой и никога, нека пак да
отиде всичко на вятъра, гдето най-после ще се слее всичко: и право, и
криво, и добро, и зло, и всичко, и всичко..."
Гинчевите мисли за произхождението и
съдбата на траките заслужват обаче нашето внимание и инак, а не само
като документ за историята на нашата наука и книжнина или като
материал за живота на автора. Тракийската теория на Гинчева, колкото да
е фантастична, съдържа все пак една здрава научна ядка. Преди всичко идеята, че траките не са изтребени окончателно, че те
живеят още, е идея, която се споделя от всички по-сериозни историци и
траколози. "Немислимо би било - казва и Томашек, най-личният сега живущ
познавач на тракийските племена и диалекти, такъв един голям и важен
народ като тракийският да загине съвсем безследно." (Die altern Thraker.
I, в Извест. на Виенск. акад., истор.-фил. отд., СХХІІІ т., 1893, стр.
11.) Така подобно и Флигиер, комуто Томашек следва в общи черти.
(Fligier, Zur prahistorischen Ethnologie der Balkanhabbinsel в Съобщ. на
виенското Антраполог. общ., VI, 267 сл., и в спис. Ausland, Ueber die
Herkunft der Rumanen, 1878, стр. 755 - 759.) Тъй и румънският историк
Ксенопол (Istoria Rominilor, т. I, 178-184) и други. Херодот нарича
траките най-големия народ на света подир индийците и такъв един
грамаден народ да не е оставил и най-малко следа? - се пита с изумление
и Гинчев. Но докогато Томашек-Швикер, Реслер и др. приемат, че траките
продължават да живеят преимуществено или изключително в днешните
„Източни Романи (Ostromanen, румъни), Гинчев ги търси преди всичко в
българите и тук той се среща донегде с друг един наш изследовач, д-р
Басанович, който, поразен от особения тип на голяма част от българското
население в Ломско, приема, че тоя тип е специално тракийски. (Вж.
Сборник за народни умотв., наука и книжн., т. V, стр. 24, 25.)
От по-новите европейски учени, доколкото ми е известно, само
Томашек, Гайтлер и Флигиер допущат, че една част от голямата маса на
тракийския народ може прямо да се е пославянчила под влиянието на
славянобългарите, без да е била предварително романизирана. Много
неща показват, че пославянчените траки или съвсем не са били
романизирани или отчасти и че техният език се е употребявал още когато
са се появили славяните на Балканския полуостров. (Fligier,
Ethnologische Entdeckungen im Rhodopegebirge, стр. 4.)
От тракийското произхождение на днешните българи Гинчев
обяснява и някои по-специални български езикови явления - особено
послеставния член и отсъствието на старите флективни окончания при
имената. Незапознат с по-новите изследвания в областта на историята на
нашия език, той предполага, че тракославяните са си говорили в главни
черти така, както си говорим и днес, а тъй нареченият черковнославянски
(старобългарски) език със синтетичните граматични форми е северно
славянско наречие : наречие на завоевателите българи или бугари. И това
Гинчево възрение не е нещо ново. Така Копитар, та даже и Миклошич
(Syntax, 127; Die slavischen Elemente im Rumanischen 7) допущат, че
нашите суфигувани членни форми и други някои граматически форми, които
отличават тъй рязко българския език от другите славянски наречия, са
специално произведение на трако-илирско-албанско влияние. На подобно
мнение е и Флигиер, само че той иска строго да се делят траките от
илирците. (Ethnolog. Entedec. и пр., стр. 4.). По културно-исторически
съображения той не допуща, че албанците, които никога не са играли
някаква по-значителна роля на Балк. п-ов, са могли да предизвикат такива
големи аналогични промени в три съвсем разнородни езика, като
българския, гръцкия и румънския. Тия изменения се дължат изключително на
траките. Като се помена, по-новата славистика счита за възможно да се
обяснят явленията, които ни занимават, по чисто естествения път на
историческото развитие. Явните аналогии в езиците, които
са се развили на старата тракоилирска почва, са твърде големи и още
дълго време ще предизвикват навярно съмнението и любопитството на
лингвистите и не само на пророчески натури като Гинчева. Колкото за
мнението, че българите (тракославяните) искони са си говорили така,
както си говорят и днес, това мнение, взето буквално, не издържа,
разбира се, никаква критика; взето cum grano salis, то съдържа една
здрава мисъл. В много отношения изкуственият език на Кирила и Методия се
основава на едно наречие, което няма защо да се предполага, че е било
общобългарско. Историята на всички книжовни езици ни учи, че и в случая с
нашия по-стар книжовен език за основа трябва да е взето някое отделно
наречие, покрай което са съществували вероятно много други, доволно
различни от него диалекти и може би по-близо стоящи до сегашните наши
наречия, отколкото онова, което е послужило за превеждането на
свещеното писание.
Колко би се радвал бедният Гинчев да би знаял
приживе, че най-новата наука ще му даде донейде право, както му дава
право и когато твърди, че траките са още живи, че те са между нас, само
че не се потрудваме да поотворим очи да ги видим: "Но ний трябва да
обърнем сериозно внимание на тоя въпрос ми пишеше той и да изработим
историята на тия тъмни времена. Материалът е готов - народът със своята
неписана история в умствените му творения и разкопки, но трябва труд,
средства и способни критико-историци и археолози..." - И тук Гинчев пак е
прав. Вярно е траките не може да са изчезнали безследно, ще има траки и
между нас и не само между румъните, но от простото предположение до
научната положителност има голямо разстояние, което трябва да се измине с
лопатата на археолога, мерилките на антрополога и молива на
езиковедеца. "Труд, средства и способни критико-историци и археолози..."
Има ли тия условия, тогава ще може въпросът да се постави въобще на
по-широка почва. Тогава няма да се питаме само: какви следи са оставили
романизираните или нероманизираните траки в нашия етнически състав (при
всичко, че изследването на тоя въпрос е от по-голяма важност за нас, тъй
като то е тясно свързано и с изследването на цял един много важен
период от нашата история - основанието на Второто българско царство, в
което румъните са взели, каквото ще да се говори, значително участие) а
ще се питаме въобще: какво влияние са оказали върху нашия народен тип,
върху нашата култура, нашите обичаи, нашия език всички тия многобройни
племена, които в историческо време са били в сношение с нас. Ще се
касае да се изследват всички чужди съставни елементи на нашата
националност, култура, език и пр., един от най-интересните въпроси,
каквито науката познава и който може да окаже някое отрезвително влияние
и върху известни наши „патриоти", що не са далеч от твърдението, че
българският народ си е напълно самобитен и като такъв никога от никого
не се е влиял, а следователно няма защо и да подражава комуто и да било.
Иван Шишманов Избрани съчинения, Том 2,1966 г.
ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ