Величието на Асеневци

 Из сказка, изнесена от писателя Змей Горянин на 20 март 1939 г. във В. Търново

Нощ. Черна, глуха, противна нощ. Над цялата родина тегне мракът на унизителна робия. И колко тежък мрак! В неговите дипли се губят душите. Завесата му плътно притиска човешкото достойнство и на устните слага противна горчилка. Страшен мрак! Гибелен мрак! Мрак, в който по-глухо звънят оковите и съскат усойници!
Като съсък на усойници са звучали в ушите на славните боляри Петър и Асен песните на византийците, които в замъците на Царевец празнували сватбата на своя император Исак Ангел.
И още по-диво зазвучавали тези песни, когато чукчето отмервало три удара върху пътната порта на болярския дом и в слабо осветената горница старият слуга въвеждал полугол овчар, или дрипав калугер.
Смилете се, светли боляри, помогнете ради Христа Спасителя! Дойдоха войниците на стратега и отведоха стадото ми.
— Помогнете, светли боляри, змии и ехидни в човешки образи нахълтаха една нощ в бедния ми скит и обраха всичко, Изпратил ги архонтът! И светлите боляри привеждали глави с печал, притискали клепки, за да не се покажат сълзи по ресниците, прехапвали до кръв устни, за да не издадат стон. А между веждите лягала дълбока гънка. Сякаш по челата им Бог дълбаел писмената на нови скрижали!
Сетне идва знамението. Възпламва в небето огнен кръст — и меч могъщ и победен, по-светъл от огъня, може би същият, с който Давид пресече шията на Голиата, посочва на братята пътя към истинско народослужене!
Мечът посочва Царевец, където в разгул и безсрамие пируват властителите. Мечът пише по небосвода древните халдейски слова: мене, текел, упарсин! Свърши се царството ви, тирани! Вашият край настъпва, защото народната мъка е безкрайна, защото сълзите на робите се превърнаха в река по-бърза и по-пълноводна от Янтра — а от такава река никой не може да се спаси!
Картина на Васил Горанов
Няколко едва спастрени зидове говорят за великото събитие през лято Господне 1186 — зидовете на черквата Св. Димитър.
По-светло и ярко греело слънцето тогава. От целия град се стичали люде за двойния празник: освещаването на Божия дом и възражданието на България.
Епископът високо издигнал златния кръст и призовал Божията милост да съпътствува новия цар във великата му борба.
А той — блед и смутен, но с вяра, че жертвата му е свята, пристъпил, коленичил пред царските двери на олтаря и със свито сърце приел на главата си тежката корона на българските царе. И екнал вик — вик, който съчетавал в себе си буйния плясък на пролетни води, замайващия шум на развигора и звъна на скъсани вериги:
— Да живее цар Петър! Смърт на Бизанс!
Възсепнато от този мощен вик слънцето грейнало по-светло и по-благодатно.
Глас народен - глас Божий!
Отекнал народният глас в каменните кули на Трапезица и Царевец и неговият мощен полъх прогонил завоевателите византийци. Кротките овчари и орачи захвърлили криваците и копралите, източили стоманени мечове и тръгнали след царевия брат и пратеник Асен. Победата била неминуема, както неминуемо след черната нощ идва светлия ден! Страхотна била победата, както страхотно е било и робството.
Увенчан не с лаври и дъб, а с чисто българските труфила чемшир и свеж здравец — се завърнал Асен в Търново, което носело вече величавото име Царевград.
Завърнал се, за да научи решението на царствения си брат Петър II:
— Ти получи знамението на Свети Димитрия чудотвореца, ти вдигна меч и гони ромеите, теб по право и предопределение се пада короната на българите!
И тежката дъбова врата на монашеската килия се затваря зад Петра — възобновителя на българското царство. Бранните доспехи и царската багреница се заменят с простата монашеска власеница.
Новоосвободеното царство крепне. Народът ликува под живителните лъчи на свободата.
Ала ден и нощ се редуват.
Змия-усойница завива гнездо в пазвата на България и ужилва самото ѝ сърце. Черна ръка издига меч, за да прониже едно юнашко сърце — черната ръка на Иванку и юнашкото сърце на Асена.
Два пъти в историята на България се повтаря тъжният прадокс: един цар, почувствувал в душата си Божествен призив, напуска трон и скиптър и се оттегля в монашеска килия за тихо съзерцание и молитва. А тежката ръка на историческата необходимост разтваря вратата на килията и отново го призовава към суетния живот на светските борби, към неизбежната строгост и коравосърдечие, които съпътствуват всяка бойна мярка. Двама български царе-монаси са били принудени над власениците да препашат мечове: Св. Цар Борис и Цар Петър II.
Отново отекват по камените подове на дворците тежките стъпки на български цар — на истински цар
богоизбран и миропомазан. Колко дивна романтика крият примамливите светлини на XII столетие!
Ето: обагрените от царска кръв мрамори зловещо спомнят за черно вероломство. Из потайните ъгли на замъка снове обезумяла от ужас Мария и оплаква двама скъпи мъртъвци баща си и страшната си любов. И царят-монах е мрачен. Боли го не за загубата на брат и племенница, а за отровата, изляна в душата на България.
И само великото перо на приснопаметния Търновски кириарх на новото време — Климент — можа да нарисува великата картина и да прикове душа и чувства с напрегнатия драматизъм на времето.
Мрачен е цар Петър, предчувствува, че и него дебне ръката на подкупен палач, ала надеждата му в пресветлото предопределение на българския народ не умира. Той ще затвори очи, ще си отиде от света със съзнанието, че е завършил достойно земната си мисия. След него ще дойде най-малкият му брат Калоян.
Калоян идва. Още не изсъхнали петната от кръвта на Петра и Асеня, той идва, за да пролее и своята кръв в защита на род и Родина. Ромеите смятаха делото на Петра и Асеня за бунт. Делото на Калояна признаха за подвиг
Тежки пратеници пристигат от Бизанс и носят на цар Калояна златоткани дрехи, богато украсена корона и скиптър. Сам император Алексис IV признава царя на простите овчари и неуки орачи за равен и брат по царски достойнства.
Напразно! Познава добре Калоян високата политика на ромеите. Край устните му се свива презрителна гънка:
—    Timeo danaos et dona ferentes!
—    Аз зная лукавството, вероломството, подлостта! Боя се от вас, о, данайци, дори и когато ми правите подаръци.
На 8 ноемврий 1204 година Калоян коленичи пред олтаря на черквата „Петър и Павел", която сам издига; папският нунций кардинал Лео, му предава благословията на папа Инокентий III и полага на главата му корона. Тази корона блести над венценосния му лоб, когато храбрите му войни въвеждат в тронната зала окования във вериги Балдуин.
Войводата Манастър приближава до пленника и заповядва:
—    Коленичи! Намираш се пред царя!
С властен знак Калоян го отстранява:
—    Така не се посрещат силните! Героят е герой дори когато е пленник!
Той подава ръка на гордия фландърски рицар:
—    Бъди ми гостенин и брат!
А на Манастра:
—    Не рабско преклонение очаквам аз, а вяра в делото ми!
Слова на пророк: сякаш е виждал вече десницата на Манастра протегната с меч към сърцето му. И сякаш и в този миг очите му са изрекли горчивата истина: подъл роб!
Колко много думите на Калояна са поразили гордия син на Фландрия личи от старата фландърска песен:
Гордият крал Балдуин
                    победител
бе победен от врага си.
Врагът му отведе го в
              своята страна
и кула за него издигна.
Но в кулата той не живя,
                  като роб —
     а беше свободен —
сякаш бе брат на врага си
и братски живееше с него.
Затова, когато верни хора на латинското царство подготвят бягство за своя вожд, той отговаря:
— Аз няма да бягам от своя победител и цар!
Калояновата конница - картина на Васил Горанов
Замръква този век. Лъчите му, обагрени от кръв, изчезват в небитието. Настава тъжен полумрак, из който се показват призрачните видения на убиеца Манастър, Борил, Кирил Босота, Лазар, черни еретици и родоизменници, плеада заговорници, намерили храна за своите сплетни в потайностите на едно болно време. Но както из най-тежкия мрак на нощта се ражда слънцето, тъй из тъмнината на убийственото междуцарствие се ражда най-великият от великите Асеновци—Иван Асен II.
Над гордите кули на Царевец и Трапезица се извишава могъщ орел. Той разперва криле и политва в лазурната синева над Родината. И колкото по-високо се издига, толкова повече расте сянката му — пълзи над долини и планини, над реки и езера, достига древната столица на Испериха, съзира в далечината забитото от хан Крума копие над мощните Карпати, минава над снажна Преспа и спира до тежките води на три морета — Ионт, Адриатика, Егея! Хвала Иван-Асеню!
По улици и стъгди го славословят старите гуслари. И не възпяват бранните му подвизи, а мъдрата му десница, която не вдига меч, а кръст Господен.
Иван Асен не води боеве. Като настръхнал лъв той бди над България и никого не заплашва, но и никому не позволява да сложи крак на нейните предели.
Една единствена война е записана в неговата история и една единствена бойна победа — но победа несравнима, величава и страхотна— Клокотница.
Картина на Васил Горанов
Сам епирският деспот кир Тодор Комнин му е пленник. А почва морно време. На бойното поле пристигат вестоносци и разказват за чумата, върлуваща из равна Мизия, Самси патриархът станал жертва на страшния мор, когато ходел между болните да ги утешава. С царственото си милосърдие Иван-Асен вижда в мора Божия поличба, която му показва, че не бива да продължава войната с християните ромеи. Той отпуска на свобода епирския деспот, а дъщеря му Ирина направя царица на България. Каква велика доброта, достойна за голямото му царско сърце!
О, не от милост към данайците изпраща Бог злочестини и изпитания на Българския народ. А защото не е била достатъчна горчилката, която сломявайки тялото, възвеличава духа. Бог изпраща изпитания само томува, когото обича. Златото се познава в огън. В огъня на страданията се познава човек, от огъня на борбата за човешко добруване се ражда Феникс.
Двойно е изпитанието на България: чумата и царицата гъркиня. Раните от чумата горят и прегарят. Раната от царицата е в самото сърце на България. И не прегаря. Превръща се в живеница, която убива телата и трови душите. Засъскват пак раздвоените езици. Деца заемат престола на силните мъже, на мъжете, които с буйни коне обхождаха надлъж и шир благословената земя на прадедите.


Съдържание: 
Велико Търново в сянката на вековете
Величието на Асеневци
ПОДКРЕПЕТЕ СТАРО ТЪРНОВО С ДАРЕНИЕ Generated image

Няма коментари:

©️Съдържанието в блога /текстове, фотографии и видео/ е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без разрешение от страна на Старо Търново е забранено.
Публикуваните тук материали са плод на чиста съвест и дълги часове труд. Ако ви харесва това, което правя и можете да си го позволите, помогнете на Старо Търново да съществува
Описание Сума
Дарение 10.00 BGN
Плащането се осъществява чрез ePay.bg - Интернет системата за плащане с банкови карти и микросметки

ПОДКРЕПИ И ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ Generated image

Последвайте блога

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *

Общо показвания