В ПАМЕТ НА РАДКА, ИВАН И СТЕФАН КОСТОВИ share buttonYouTube channel- Veliko Tarnovo СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, ПРЕПОРЪЧАЙТЕ ГО!

Защо мощите на св.Михаил воин са били положени в патриаршеския храм на Царевец


Известно е, че от многото християнски светци само двама са змееборци. Това са малоазиатските светци Георги Победоносец и Теодор Тирон. За св. Михаил Воин е важно и интересно това, че той е единственият български светец, посочен като змееборец. Нещо повече, няколко века преди неговите мощи да бъдат отнесени в Търновград, св. Михаил Воин е известен само в района на своето родно място, градчето Потука, предполага се близо до Боруй/Берое, днешна Стара Загора/, където се оформя един мощен и значим религиозен център - Малка Света Гора, съставляващ множество манастири и скитове. Според някои изследователи, там се е намирал градът Потука, чието местоположение все още не е определено със сигурност, но върху малка площ в района северно от Стара Загора са открити седем ранносредновековни манастира и голям дворец. При изграждане на образа на светеца обаче към житието му са прикрепени събития и черти, характерни и за другия известен българин от района на Потука, неговият съименник - цар Йоан-Михаил/Борис/ Покръстител. Според житието на светеца царят е живял по едно и също време с него. А според достигналото до нас предание цар Михаил се е покръстил и споминал на един свещен връх близо до Потука, днешното аязмо на св. Теодор Тирон до Стара Загора („История на Аязмото в Стара Загора”). Именно на това място царят се оттегля и приема монашески образ, тук и умира по-късно. Михаил Воин очевидно отговаря на човек с високо (царско) обществено положение, което се подчертава от обстоятелството, че той е водел със себе си много слуги. От друга страна, битката на Михаил Воин със змея може да се възприеме и като битка на християнската вяра с езичеството. По този начин в образа на нововъзникналия светец поробеният народ от района на Потука е можел да види един свой цар, който ще помогне на своята страна да възкръсне отново след времето на византийското владичество. Този патриотичен идеал е високо оценен от първите царе на освободеното българско царство. Дали този светец не е именно описаният от отец Паисий втори търновски цар Мортагон/Омуртаг или Михаил- Йоан, брат на Крум, от който се повели племето и родът на българските царе до последния Шишман Йоан.  Втори просветител на българите след цар Тривелия /Тервел/, който в 845 г. се кръстил и чрез него Бог показал чудеса на българите. С кръст в ръката си, с молитвата си към Бога той избавил България от големия божи гняв. За почитта към този български цар от всички след него царе разбираме от думите на Паисий: "Тоя блажен и велик цар Михаил се наричал Йоан-Михаил и по негово име българските царе, които били от неговия род, имали такава титла: първо Йоан, след това своето име, както му било. Така и последният цар Шишман се пише Йоан Шишман. И гдето се намират техни образи, печати и грамоти, всички се подписвали така по името на своя праотец и прародител блажения цар Йоан-Михаил...."  
Съгласно данни, записани от митрополит Методий Кусев през 1917г. и впоследствие изложени в книгата „История на Аязмото в Стара Загора”, на върха на Аязмото е имало древен лековит извор, който съществува и досега. Един ден Цветана, дъщеря на един болярин се разболяла и той се съгласил тя да бъде лекувана от пленени лекари, християни. Покръстили я в извора на Аязмото и я нарекли Теодора. Като по чудо в момента на кръщението Цветана оздравяла. Боляринът Цолю също се покръстил и наредил на Аязмото да се построи християнски храм на името на св. Теодор Тирон. След една година самият цар Михаил пристига в Берое и приема християнската вяра в същия християнски храм на върха на Аязмото. По-късно на мястото се строи манастир и именно там
царят се оттегля и приема монашески образ и намира своята кончина.
Ето сега можем да видим тази приемственост между старите търновски царе и Асеневци. Защото братята Асен и Петър не случайно избират Търново за център на въстанието против византийското владичество. Те са искали да възобновят царството, такова, каквото е било по времето на търновския св. цар Михаил- Йоан и родът на благочестивите български царе. Ето защо и вероятно мощите на св. Михаил воин, които се пренасят по-късно в патриаршеската църква, майка на всички български църкви са били може би мощите на светия благочестив български цар Михаил, втори Покръстител и Просветител на българите. Мощите на светеца явно първоначално са били положени в църквата "Св. Четиридесет мъченици", както пише св. Паисий Хилендарски, а по-късно бил построен храм "Възнесение Христово" на Царевец и били положени там, както пише св. Евтимий Търновски. Какво става с тези мощи след завладяването на Търново ни казва големият български възрожденец, П. Р. Славейков, който пише, че мощите на Михаил Воин се запазват в Търново до 1843 г., когато попадат в ръцете на гръцкия владика Иларион Критянин и са унищожени. Та тук не може да не си зададем въпроса, защо точно тези мощи са били толкова ненавистни в очите на гръцките фанариоти и са унищожени, заедно с ценните исторически книги от старобългарската библиотека.. Отговорът е един, защото са били български, свързани с българската история. По този повод П. Р. Славейков пише: "От вехтите здания съхранява се само патриаршеската църква, нине митрополитска. В нея църква имало зазидана книгохранителница... В тая книгохранителница ся пастряла честната глава на мощите на преподобни Михаила Война от село Потука със свидетелството си на пергамент с красни и златни зачални букви. В лято 1843 видях на това място само честната глава очупена и няколко листа от гръцките на пергамент ръкописи. Нине не существува нищо друго, освен желязната решетка на книгохранителницата". (съчинения в 8 тома, С. 1979, т. 4, с. 186). 
Източници: книгата „История на Аязмото в Стара Загора”- http://www.strumski.com/biblioteka/?id=271 http://www.protobulgarians.com
Прочете още: Житие на Михаила воин
Из историята на патриаршеската църква „Възнесение Христово" на Царевец
Патриаршията- из "Царският дворец и патриаршията на Царевец"- Никола Ангелов
Описание Сума
Дарение BGN

Няма коментари:

Публикуване на коментар